Beveiliging nieuws

Onze partners

Lobeco

Nimo Drone Security

Nenova

Masset Solutions

Secusoft

OSEC

Oribi ID Solutions

Nimo Dog Security

HID

Alarm Meldnet

Seris

Traka ASSA ABLOY

CardAccess

BHVcertificaat.online

ASSA ABLOY

Multiwacht

Sequrix

Trigion

Paxton

Crown Security Services

NetworxConnect

HD Security

Regio Control Veldt

Bydemes

Seagate

VideoGuard

Milestone

Advancis

Eizo

Centurion

De Beveiligingsjurist

SmartSD

DZ Technologies

Explicate

Securitas

RoSecure

VVNL

ADI

SmartCell

NIBHV

G4S

ARAS

VAIBS

CSL

PG Security Systems

Ajax Systems

EAL

2N

MPL

Gold-IP

Uniview

Optex

Koninklijke Oosterberg

Akuvox

VBN

Avigilon Alta

Genetec

IDIS

Hanwha Vision Europe

Top Security

i-Pro

Dahua

Paraat

GFT

SOBA

Dero Security Products

Service Centrale Nederland

Add Secure

Eagle Eye Networks

JMB Groep

Boon Edam

Alphatronics

Bosch Security Systems

CDVI

20face

SMC Alarmcentrale

Hikvision

Brivo

Kiwa

ASIS

Connect Security

VEB

Unii

Inspectie J&V: te grote verschillen tussen de Veiligheidsregio’s

28 januari 2020
Redactie
04:33

Veiligheidsregio’s bereiden zich op hun eigen wijzen voor op het verlenen van hulp na een aanslag. De Inspectie Justitie en Veiligheid ziet risico’s in de afwijkende manieren waarop zij dit doen. Zo kan het mis gaan als de Veiligheidsregio’s bij een groot incident moeten samenwerken.

Zo schatten de regio’s de kans op een terroristische aanslag niet eenduidig in en oefenen zij in een andere frequentie. Daardoor kunnen verschillen ontstaan in hulpverlening aan burgers en in de veiligheid van het personeel. Die verscheidenheid kan ook de regio-overschrijdende hulpverlening bemoeilijken. Temeer daar regio’s nog nooit landelijk geoefend hebben met het Nationaal Crisiscentrum (NCC, de crisisorganisatie van het rijk), concludeert de Inspectie JenV in haar onderzoek ‘De voorbereiding op hulpverlening na een terroristische aanslag’.

Samenwerking bemoeilijken
Nederland telt 25 veiligheidsregio’s. Deze moeten zich voorbereiden op de bestrijding van rampen en crises zoals een terroristische aanslag. Het bestuur bestaat uit de burgemeesters van de steden in de regio. Het lokaal gezag is verantwoordelijk voor de voorbereiding en mag hierin eigen keuzes maken. Het is dus logisch is dat er verschillen zijn tussen regio’s.
De verschillen zorgen er echter voor dat personeel niet overal even goed is getraind. Dat kan samenwerking tussen regio’s bemoeilijken. Indien een aanslag wordt gepleegd, zijn waarschijnlijk hulpacties in meer dan één regio nodig of heeft de getroffen regio bijstand nodig van andere regio’s.

Verschillende risico-inschattingen
Veiligheidsregio’s passen verschillende methodes toe om de kans op een aanslag in te schatten. De uitkomsten van de risico-inschattingen verschillen mede daardoor. Door die diverse methodes is niet vast te stellen of een regio echt een hoger risico loopt of dat dit komt door een andere wijze van inschatten. Daarbij geldt dat de impact van een aanslag overal gelijk is. Dat de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid in december 2019 na het vaststellen van dit inspectierapport het dreigingsniveau heeft afgeschaald van ‘substantieel’ naar ‘aanzienlijk’ maakt dit niet anders, aldus de Inspectie.

Ringenmodel
De regio’s gaan verschillend om met een algemeen zogeheten ‘ringenmodel’ dat een aanslaggebied in gevarenzones verdeelt. De zoneverdeling dient om hulpverleners zo veilig mogelijk te laten werken terwijl ze toch slachtoffers helpen. Werkwijzen wijken echter af omdat regio’s die zones op hun eigen manier interpreteren. Verder oefent de ene regio meer met deze zones dan de andere. Oefeningen verschillen daarom inhoudelijk en in frequentie. De ene regio oefent regelmatig. De ander doet dat sporadisch of loopt niet het gehele aanslagscenario door. Een aanslag kan ook zo’n grote impact hebben dat landelijke coördinatie nodig is vanuit het NCC. Het NCC heeft echter nog nooit geoefend met een veiligheidsregio.

Uitrusting
Ook de uitrusting van hulpverleners verschilt. Politie en ambulancepersoneel beschikken over beschermende kleding, de brandweer niet. Die ongelijkheid kan wringen als zij samen in dezelfde gevarenzone moeten werken.Ringenmodel
De Inspectie JenV geeft het NCC en de regio’s de aanbeveling om samen het aanslagscenario te oefenen. Ze beveelt de veiligheidsregio’s aan te zorgen voor een beter onderbouwde risico-inschatting. Ook dient elke regio het ringenmodel hetzelfde uit te leggen en toe te passen. Verder dienen zij zó te oefenen dat alle bijzonderheden van een aanslagscenario aan bod komen. De Inspectie JenV beveelt hen aan te zorgen voor een gelijkwaardige uitrusting van de hulpdiensten wanneer het optreden daar om vraagt.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Seagate

Videoguard

MPL

Suricat

Wordt een partner