Beveiliging nieuws

Onze partners

CardAccess

Seris

Explicate

Ajax Systems

PG Security Systems

2N

Bosch Security Systems

Boon Edam

CSL

Optex

Bydemes

Dero Security Products

ADI

Sequrix

Hanwha Vision Europe

De Beveiligingsjurist

Brivo

Trigion

RoSecure

Add Secure

BHVcertificaat.online

Akuvox

Nimo Drone Security

SmartSD

HID

Eizo

Nenova

EAL

Regio Control Veldt

MPL

Dahua

SOBA

NIBHV

ARAS

CDVI

Paxton

JMB Groep

NetworxConnect

SmartCell

Kiwa

Milestone

Traka ASSA ABLOY

VAIBS

Crown Security Services

OSEC

20face

GFT

Gold-IP

Seagate

Unii

Nimo Dog Security

Service Centrale Nederland

Avigilon Alta

SMC Alarmcentrale

Oribi ID Solutions

Masset Solutions

Genetec

Centurion

Multiwacht

ASSA ABLOY

DZ Technologies

Paraat

VEB

Hikvision

ASIS

Koninklijke Oosterberg

Eagle Eye Networks

Secusoft

Uniview

Securitas

VVNL

VBN

i-Pro

HD Security

Top Security

Alphatronics

G4S

Connect Security

Advancis

Alarm Meldnet

Lobeco

IDIS

VideoGuard

Internationaal verdrag tegen agressie in vliegtuigen

10 december 2019
Redactie
06:25

22 landen hebben een verdrag getekend dat het makkelijker moet maken om ordeverstoorders in vliegtuigen aan te pakken. Nu gaat nog zo’n 60 procent vrijuit en blijft de luchtvaartmaatschappij met de kosten van bijvoorbeeld een extra tussenlanding zitten. Het verdrag blijkt hard nodig te zijn.

De nieuwe regels, vastgelegd in het Montréal Protocol 2014, gaan in op 1 januari 2020. Wie zich dan nog misdraagt in een vliegtuig, loopt een grote kans op gevangenisstraf, ongeacht de bestemming en de nationaliteit. Dit is volgens de luchtvaartautoriteit IATA hard nodig, want er is een sterke toename van agressie tijdens vluchten. De organisatie verwachten dat binnenkort nog meer landen het verdrag zullen tekenen. Ook Nederland heeft nog niet getekend, maar gaat dat wel doen. Want ook de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) ziet een toename van het aantal ernstige incidenten. Alleen al bij Nederlandse luchtvaartmaatschappijen zou het om meer dan duizend meldingen per 500.000 vluchten gaan. In de helft van de gevallen betreft dit zware vergrijpen, zoals fysiek geweld. Het is een verdubbeling ten opzichte van 2015.

Vrijuit
Tot nu toe gaan ordeverstoorders meestal vrijuit, simpelweg omdat het land van aankomst geen juridische middelen heeft om ze te vervolgen. Dat gaat veranderen. Eenvoudig was het volgens de IATA niet. Zoals de naam al zegt is er vijf jaar gewerkt aan het Montréal Protocol 2014, dat officieel ‘Protocol to Amend the Convention on Offences and Certain Other Acts Committed on Board Aircraft‘ wordt genoemd.
Ordeverstoringen in vliegtuigen zijn vaak het gevolg van overmatig alcoholgebruik. Ook gaan mensen over de rooie als zij betrapt worden met roken op het toilet. Verder ontstaat veel vaker irritatie tussen passagiers, die uitmondt in vechtpartijen met elkaar en met het cabinepersoneel. Soms loopt de situatie zodanig uit de hand, dat de gezagsvoerder besluit een voorzorgslanding te maken.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Suricat

Videoguard

MPL

Seagate

Wordt een partner