Beveiliging nieuws

Onze partners

SmartCell

SOBA

Multiwacht

Masset Solutions

Seagate

20face

RoSecure

Secusoft

Paxton

VideoGuard

Uniview

Eagle Eye Networks

Nimo Drone Security

Dahua

Oribi ID Solutions

HD Security

Service Centrale Nederland

VEB

OSEC

Regio Control Veldt

Bosch Security Systems

NIBHV

Akuvox

G4S

Securitas

Brivo

Sequrix

Avigilon Alta

Milestone

BHVcertificaat.online

HID

ARAS

Crown Security Services

Explicate

CSL

VVNL

VAIBS

Lobeco

IDIS

DZ Technologies

ADI

Trigion

Unii

GFT

De Beveiligingsjurist

Nimo Dog Security

Centurion

SMC Alarmcentrale

Paraat

JMB Groep

Dero Security Products

EAL

Koninklijke Oosterberg

Gold-IP

VBN

i-Pro

NetworxConnect

2N

Hikvision

Kiwa

CDVI

SmartSD

Alphatronics

Advancis

Genetec

Eizo

Top Security

Alarm Meldnet

Optex

ASSA ABLOY

Nenova

MPL

Connect Security

CardAccess

Ajax Systems

Bydemes

Seris

Traka ASSA ABLOY

PG Security Systems

Add Secure

Hanwha Vision Europe

ASIS

Internetcriminelen treffen winkeliers in het hart

13 oktober 2018
Redactie
07:32

Als een winkelier te maken krijgt met cybercriminaliteit, is de gemiddelde schade € 53.678. Voor één op de twaalf winkeliers loopt de schade zelfs op tot boven de € 250.000. Deze kosten zijn opgebouwd uit onder meer herstelkosten, omzetverlies, tijdverlies en extra beveiligingskosten.

Dit blijkt uit een onderzoek van Kantar TNS onder winkeliers. Detailhandel Nederland is geschrokken van de cijfers. ”We zien dat cybercriminaliteit vergeleken met andere vormen van criminaliteit nog een ondergeschoven kindje is. Hoewel iedere winkelier risico loopt om slachtoffer te worden, is nog een groot gedeelte niet op de hoogte van de dreiging die van cybercriminaliteit uitgaat. De schades zijn dermate groot, dat de continuïteit van winkels in het geding kan zijn. Voor ons een belangrijke reden om de noodklok te luiden”, aldus Bert van Steeg van Detailhandel Nederland.

Risico laag ingeschat
Eén op de acht winkeliers heeft wel eens te maken gehad met cybercriminaliteit zoals phishing (47%), ransomeware (28%), hacking (23%) en malware of een virus (23%). Toch is het bijzonder dat winkeliers de kans om slachtoffer te worden van cybercriminaliteit laag inschatten. De kans op phishing wordt het hoogst ingeschat (16%).
Dat ‘gewone’ winkelcriminaliteit meer op het netvlies staat bij de detailhandel blijkt uit het feit dat bijna de helft van de winkeliers slachtoffer werd van winkelcriminaliteit (47%) en 4% heeft ervaring gehad met een poging zonder resultaat.

Maatregelen
Het blijkt dat één op de drie winkeliers niet op de hoogte is van bedrijfsmaatregelen om cybercrime te voorkomen en/of te beperken. Minder dan de helft van de winkeliers gebruikt antivirussoftware (43%), slechts 40% heeft een beschermd wifi-wachtwoord en 39% maakt dagelijkse back-ups. Wel wordt medewerkers vaker gevraagd wachtwoorden te wijzigen.
“We wisten dat cybercriminaliteit nog niet de hoogste prioriteit heeft bij onze achterban. We zien dat grote ketens wel aandacht besteden aan het voorkomen van cybercriminaliteit. Uit dit onderzoek blijkt dat we echt meer aan voorlichting moeten doen aan de kleinere winkelier. Ze worden steeds meer afhankelijk van online toepassingen, zoals kassasystemen en beveiliging. We zullen dan ook de komende periode inzetten op werkbare oplossingen om cybercrime te voorkomen”, vervolgt Van Steeg.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Videoguard

Seagate

MPL

Suricat

Wordt een partner