Beveiliging nieuws

Onze partners

Crown Security Services

EAL

ARAS

VVNL

Centurion

Dahua

20face

Oribi ID Solutions

Optex

Ajax Systems

NIBHV

Hanwha Vision Europe

Nimo Dog Security

Akuvox

PG Security Systems

Seris

Avigilon Alta

VAIBS

CDVI

2N

MPL

Sequrix

Dero Security Products

VEB

Nimo Drone Security

Service Centrale Nederland

RoSecure

JMB Groep

ASSA ABLOY

IDIS

Secusoft

Uniview

Paxton

DZ Technologies

NetworxConnect

ADI

De Beveiligingsjurist

VideoGuard

Genetec

Alphatronics

Boon Edam

Add Secure

i-Pro

Milestone

Eizo

GFT

Seagate

Nenova

Advancis

Hikvision

Bydemes

Paraat

SMC Alarmcentrale

Unii

CSL

Securitas

SmartCell

Bosch Security Systems

Multiwacht

Koninklijke Oosterberg

Connect Security

Gold-IP

Masset Solutions

Trigion

OSEC

Regio Control Veldt

Alarm Meldnet

CardAccess

BHVcertificaat.online

ASIS

SmartSD

HD Security

Lobeco

SOBA

Explicate

HID

Top Security

Brivo

G4S

Eagle Eye Networks

Traka ASSA ABLOY

Kiwa

VBN

Klanten malafide slotenmakers dubbel opgelicht

7 juli 2020
Redactie
11:57

Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) roept op om nog beter uit te kijken voor malafide slotenmakers. Niet alleen leveren zij slecht werk voor veel te veel geld, maar ook voeren zij bij pinbetalingen soms te hoge bedragen in. Zo wordt de klant twee keer opgelicht.

Behalve het CCV hebben ook consumentenorganisaties al verschillende malen gewaarschuwd voor bedrijven die zogenoemde 24-uurs service leveren aan mensen die hun huis niet meer in kunnen omdat zij hun sleutel zijn verloren of die hun sleutel per ongeluk binnen hebben laten liggen. De bedrijven komen langs. Slopen het slot uit de deur. Plaatsen er een goedkoop slot voor in de plaats en rekenen vervolgens een bedrag dat vaak hoger dan 1000 euro is. Doordat deze bedrijven adverteren via Google, worden ze vaak het eerste gevonden door consumenten.

Intimidatie
De dienstverlening gaat vaak met de nodige intimidatie gepaard, waardoor klanten geen bezwaar durven te uiten tegen het prutswerk of de torenhoge rekening. Klagen achteraf heeft geen zin, want als de bedrijven al bereikbaar zijn, wordt de klant steevast met een kluitje het riet ingestuurd. Ook de politie kan weinig uitrichten, omdat het niet wettelijk verboden is om heel veel geld voor dienstverlening te vragen. Onlangs kwam het CCV nog een truc op het spoor. Twee keer gebeurde het dat de slotenmaker een veel hoger bedrag op het mobiele pinapparaat intoetste. Hij gaf het apparaat pas aan de klant, nadat het bedrag van het scherm verdwenen was. Deze vorm van oplichting wordt pas ontdekt, als de klant na afloop zijn bankrekening raadpleegt. Suzanne Schat van het CCV zegt gemiddeld iedere dag wel een melding binnen te krijgen van iemand die door een slotenmaker is opgelicht. Melden kan via [email protected].

Adviezen
Het CCV adviseert om alleen slotenmakers met PKVW-keurmerk in te schakelen. Deze zijn te vinden op deze website. Het verdient aanbeveling om alvast het nummer van het dichts bijzijnde PKVW-bedrijf in de telefoon op te slaan. Pak niet het eerste het bedrijf op Google en zeker niet als dat geen adresgegevens op de website heeft staan. Maak sowieso vooraf een schriftelijke prijsafspraak. Wordt er toch een te hoge rekening gepresenteerd en voelt de bewoner zich bedreigd, dan kan 112 worden gebeld. Wie eenmaal heeft betaald, kan ook langs juridische weg het geld niet meer terugkrijgen.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Seagate

Videoguard

Suricat

MPL

Wordt een partner