Klanten malafide slotenmakers dubbel opgelicht

Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) roept op om nog beter uit te kijken voor malafide slotenmakers. Niet alleen leveren zij slecht werk voor veel te veel geld, maar ook voeren zij bij pinbetalingen soms te hoge bedragen in. Zo wordt de klant twee keer opgelicht.

Behalve het CCV hebben ook consumentenorganisaties al verschillende malen gewaarschuwd voor bedrijven die zogenoemde 24-uurs service leveren aan mensen die hun huis niet meer in kunnen omdat zij hun sleutel zijn verloren of die hun sleutel per ongeluk binnen hebben laten liggen. De bedrijven komen langs. Slopen het slot uit de deur. Plaatsen er een goedkoop slot voor in de plaats en rekenen vervolgens een bedrag dat vaak hoger dan 1000 euro is. Doordat deze bedrijven adverteren via Google, worden ze vaak het eerste gevonden door consumenten.

Intimidatie
De dienstverlening gaat vaak met de nodige intimidatie gepaard, waardoor klanten geen bezwaar durven te uiten tegen het prutswerk of de torenhoge rekening. Klagen achteraf heeft geen zin, want als de bedrijven al bereikbaar zijn, wordt de klant steevast met een kluitje het riet ingestuurd. Ook de politie kan weinig uitrichten, omdat het niet wettelijk verboden is om heel veel geld voor dienstverlening te vragen. Onlangs kwam het CCV nog een truc op het spoor. Twee keer gebeurde het dat de slotenmaker een veel hoger bedrag op het mobiele pinapparaat intoetste. Hij gaf het apparaat pas aan de klant, nadat het bedrag van het scherm verdwenen was. Deze vorm van oplichting wordt pas ontdekt, als de klant na afloop zijn bankrekening raadpleegt. Suzanne Schat van het CCV zegt gemiddeld iedere dag wel een melding binnen te krijgen van iemand die door een slotenmaker is opgelicht. Melden kan via info@pkvw.nl.

Adviezen
Het CCV adviseert om alleen slotenmakers met PKVW-keurmerk in te schakelen. Deze zijn te vinden op deze website. Het verdient aanbeveling om alvast het nummer van het dichts bijzijnde PKVW-bedrijf in de telefoon op te slaan. Pak niet het eerste het bedrijf op Google en zeker niet als dat geen adresgegevens op de website heeft staan. Maak sowieso vooraf een schriftelijke prijsafspraak. Wordt er toch een te hoge rekening gepresenteerd en voelt de bewoner zich bedreigd, dan kan 112 worden gebeld. Wie eenmaal heeft betaald, kan ook langs juridische weg het geld niet meer terugkrijgen.

Gedeeld

Geef een reactie