Deel van de auto’s voldoet straks niet meer aan beveiligingseisen

Volgens het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid voldoet binnenkort een groot deel van de auto’s niet aan eisen van het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging. Het gaat dan om auto’s met een zogenoemd keyless entry-systeem, dat makkelijk door criminelen is te manipuleren.

Tegenwoordig heeft het merendeel van de auto’s een keyless entry-systeem. Makkelijk voor de automobilist, want die hoeft geen sleutel meer te gebruiken om zijn auto te openen en te starten. Makkelijk ook voor criminelen die veel van deze systemen makkelijk kunnen kraken met behulp van een apparaatje waarmee zij het signaal van de slimme sleutel oppikken om deze te kopiëren. Reden voor het CCV om samen met het Verbond van Verzekeraars, afnemers, leveranciers, leasemaatschappijen en Kiwa SCM de eisen voor het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging aan te scherpen.

Extra maatregel
Het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging is bij veel verzekeraars een eis om een autoverzekering af te kunnen sluiten. Vanaf 1 juli 2020 is voor alle modellen met keyless entry een extra maatregel nodig om het certificaat Voertuigbeveiliging te krijgen. Dit kan voor tienduizenden autobezitters met dit systeem gevolgen hebben voor hun verzekering. “De problemen ontstaan vooral bij modellen die al langer op de markt zijn”, zegt certificatiemanager Henk van Vliet bij Kiwa. “Die auto’s worden opnieuw gekeurd, maar beschikken in veel gevallen over systemen die niet aan de beveiligingseisen voldoen. Auto’s die al zijn verkocht, behouden hun beveiligingscertificaat. Ook modellen die nieuw op de markt komen, hebben weinig te vrezen. Die beschikken nagenoeg allemaal over goede beveiliging.

Drie scenario’s
Het Verbond van Verzekeraars verwacht niet dat mensen straks onverzekerd rondrijden door de strengere eisen. De huidige certificaten die gekoppeld zijn aan het CCV-keurmerk blijven geldig en verhuizen gewoon mee als de auto van eigenaar wisselt. Mocht een nieuw opgeleverde auto een beveiligingssysteem hebben dat niet aan de nieuwe eisen voldoet van het CCV-keurmerk, dan kan de autobezitter in overleg met de verzekeraar bepalen wat er moet gebeuren. Dat kan onder meer betekenen dat achteraf een systeem ingebouwd moet worden dat wel voldoet aan de beveiligingseisen. Het achterliggende doel van de aangescherpte eisen die per 1 juli volgend jaar ingaan, is om autofabrikanten aan te sporen om auto’s, die nieuw van de band rollen, te voorzien van het juiste beveiligingssysteem om diefstal via ‘keyless entry’ tegen te gaan. Die handschoen hebben de autofabrikanten opgepakt en veel systemen beschikken nu over de juiste vereisten, aldus het Verbond van Verzekeraars. Via het CCV is te checken wat de aangescherpte eisen zijn.

Deel dit artikel via: