Laatste poging om Amber Alert te redden

Met een ‘Amber Alert’ heeft Netpresenter, het bedrijf achter deze dienst, een laatste poging ondernomen om afschaffing te voorkomen. Met het bericht werden miljoenen mensen opgeroepen een petitie tegen de opheffing te ondertekenen en daar is 69.000 keer op gereageerd.

De dienst, die via sms-berichten en billboards burgers oproept mee te zoeken naar vermiste kinderen, bestaat inmiddels dertien jaar. De politie wil er echter mee stoppen. Amber Alert kost zo’n 900.000 euro per jaar en dan is het voordeliger om oproepen te doen via BurgerNet. Zeker omdat er jaarlijks maar zo’n twee landelijke en twintig regionale oproepen zijn. Wat het door CGI ontwikkelde BurgerNet de politie kost, wordt niet bekend gemaakt, maar deze dienst wordt niet alleen voor vermiste kinderen gebruikt.

Minder bereik
Frank Hoen van Netpresenter vreest dat het besluit van de politie kinderlevens gaat kosten. Hij wijst erop dat de afgelopen dertien jaar tientallen kinderen voor de poorten van de hel zijn weggeplukt. Dat was mede te danken aan de drie miljoen burgers die gebruik maken van de dienst. BurgerNet bereikt ‘maar’ 1,8 miljoen mensen. Bovendien maakt BurgerNet geen gebruik van reclameschermen, matrixborden boven de snelweg, pinautomaten en benzinestations. Daarmee zou 89 procent van de hele bevolking worden bereikt.
De politie was ‘not amused’ door de recente oproep om een petitie te ondertekenen. Netpresenter wordt verweten oneigenlijk gebruik te hebben gemaakt van het systeem. Het zou al in 2017 bekend zijn gemaakt dat de politie zoekt naar een alternatief voor het onderhands aanbestede Amber Alert. De hoop is nu gevestigd op de Tweede Kamer, waar een meerderheid de dienst wil behouden.

Gedeeld

Geef een antwoord