Beveiliging nieuws

Onze partners

Add Secure

Gold-IP

VEB

Milestone

Eagle Eye Networks

Brivo

Hanwha Vision Europe

Alarm Meldnet

Top Security

Paxton

Seris

ASSA ABLOY

DZ Technologies

Lobeco

MPL

2N

Bydemes

RoSecure

Eizo

Explicate

VVNL

Avigilon Alta

Advancis

Masset Solutions

CSL

Alphatronics

SmartCell

OSEC

SmartSD

Service Centrale Nederland

G4S

Kiwa

Uniview

JMB Groep

EAL

ADI

Traka ASSA ABLOY

ARAS

HID

BHVcertificaat.online

ASIS

CDVI

Genetec

Sequrix

Multiwacht

Paraat

GFT

SMC Alarmcentrale

Optex

Oribi ID Solutions

VAIBS

NetworxConnect

VideoGuard

Dahua

SOBA

Regio Control Veldt

Koninklijke Oosterberg

IDIS

NIBHV

Ajax Systems

Dero Security Products

Centurion

Trigion

Bosch Security Systems

Unii

Akuvox

PG Security Systems

Securitas

Secusoft

De Beveiligingsjurist

Seagate

Hikvision

VBN

20face

Connect Security

Nenova

Nimo Dog Security

Nimo Drone Security

Crown Security Services

CardAccess

HD Security

i-Pro

Locatie van 112-beller sneller in beeld

12 maart 2019
Redactie
17:04

Meldkamers kunnen nu nog sneller hulp naar de juiste plaats sturen met behulp van de nieuwe techniek Advanced Mobile Location (AML). Centralisten van de 112-meldkamers kunnen al tijdens een gesprek zien waar bellers met een Android-telefoon zich bevinden. Zelfs als de locatiebepaling uit staat.

Snelle, accurate en betrouwbare locatiebepaling is van groot belang om burgers in nood sneller en efficiënter te kunnen helpen en de hulpdiensten beter te faciliteren, zegt de politie. AML wordt voor Android-telefoons vanaf versie 4.0 in maart 2019 per provider ingevoerd. Later in 2019 gaat AML ook op iPhones werken.

Hoe werkt het?
Als iemand 112 belt, gebruikt AML wifi, gps en andere sensoren om de locatie te berekenen. Vanaf maart sturen Android-telefoons tijdens het 112-gesprek automatisch locatiegegevens naar de centralist die op dat moment het gesprek aanneemt. De centralist vraagt ook nog zelf waar de beller is om er zeker van te zijn dat de hulp naar de juiste plek wordt gestuurd. AML werkt alleen zo lang er met 112 wordt gebeld, ook als de locatievoorzieningen van de telefoon uit staan. Na het gesprek schakelt AML zichzelf uit.

Aanwinst
“AML is een belangrijke aanwinst voor de centralist”, zegt Jan van Loosbroek, hoofd Landelijke Meldkamer Samenwerking. “De vraag ‘Waar bent u?’, is in een situatie waarin de beller onder druk staat, een lastige. Soms weten mensen in nood het even niet meer of is de precieze locatie niet gemakkelijk te beschrijven. Bijvoorbeeld in een uitgestrekt bos of duingebied. AML kan de meldkamer dan een nauwkeurig antwoord op die vraag geven en dat kan het verschil maken. Zeker als elke seconde telt!”
Om de (ontvangst van) locatiegegevens op de meldkamer te verbeteren, zijn naast AML meerdere manieren beschikbaar of in ontwikkeling.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Suricat

MPL

Videoguard

Seagate

Wordt een partner