Maatregelen tegen geesteszieke piloten

De luchtvaartautoriteiten willen voor eens en altijd een einde maken aan geesteszieke piloten in de cockpit. Dat meldt De Telegraaf. Vandaag presenteert de Franse onderzoeksraad BEA het eindrapport van vlucht 9525, die bijna een jaar geleden neerstortte omdat de piloot suïcide was geworden.

Copiloot Andreas Lubitz, die achteraf al jaren met zware depressies bleek te kampen, liet op 24 maart vorig jaar een Airbus A320 met 150 inzittenden opzettelijk tegen een berg in de Franse Alpen vliegen. Het was niet voor het eerst dat een piloot zijn passagiers slachtoffer liet worden van zijn zelfmoord. In de afgelopen dertig jaar is dat wereldwijd tientallen keren gebeurd.
De onderzoeksraad BEA komt waarschijnlijk met harde conclusies en aanbevelingen. Luchtvaartmaatschappijen zullen hier niet altijd blij mee zijn, om dat strengere regels veelal hoge kosten met zich meebrengen. Ook piloten zijn niet enthousiast. Zij zien weinig in nog zwaardere keuringen. Wel is ingestemd met de verplichting om piloten niet meer alleen in de cockpit te laten. Als een van de vliegers naar het toilet moet, dient een ander bemanningslid de achterblijvende piloot te vergezellen. Voorzitter Steven Verhagen van de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers VNV verwacht echter niet dat een stewardess in de cockpit een gestoorde piloot kan beletten het vliegtuig te laten neerstorten. Ook is hij tegen centrale registratie van medische gegevens van piloten.

Gedeeld

Geef een reactie