Machinistenvakbond wil onderzoek naar treintype ongeluk Dalfsen

De machinistenvakbond VVMC pleit voor een onderzoek naar het treintype dat betrokken was bij het treinongeluk in Dalfsen, waarbij de machinist om het leven kwam. Volgens de bond zijn er de afgelopen tien maanden in Europa vier dodelijke ongelukken gebeurd met moderne treinen van hetzelfde type, waarbij zeven machinisten om het leven kwamen.
De vakbond meent dat de kop van de trein bij een aanrijding te weinig bescherming biedt aan de machinist. De Zwitserse treinenbouwer Stadler is het daar niet mee eens. Het zou pure pech betreffen er zoveel ongevallen met dodelijke afloop hebben plaatsgevonden, want de treinen voldoen volgens de fabrikant aan de Europese norm. Ook was in geen van de gevallen de trein de oorzaak van het ongeluk. Van het type rijden er intussen meer dan honderd in Nederland en binnenkort komen er nog zeventig bij.
Ongevallen met treinen van een lichte constructie hebben bij een frontale botsing vaak ernstige gevolgen. Bovendien worden zij ingezet op trajecten met relatief veel overwegen. De vakbond dringt er daarom op aan om ook het aantal overwegen sterk terug te brengen. Verder zullen de detectiesystemen gemoderniseerd moeten worden. Deze zijn nog veelal gebaseerd op oudere treinen met een groter gewicht. Uit onderzoek van de Inspectie Verkeer en Waterstaat is gebleken dat de systemen de lichtere moderne treinen niet altijd detecteren.

Gedeeld

Geef een reactie