Beveiliging nieuws

Onze partners

ARAS

MPL

NetworxConnect

IDIS

JMB Groep

Explicate

Sequrix

Lobeco

Gold-IP

CSL

Traka ASSA ABLOY

Optex

Bydemes

Connect Security

Service Centrale Nederland

Brivo

Hanwha Vision Europe

Multiwacht

Trigion

Alphatronics

SMC Alarmcentrale

Bosch Security Systems

G4S

CardAccess

Ajax Systems

Seris

RoSecure

HD Security

Centurion

EAL

20face

Nenova

Eizo

Crown Security Services

ADI

Dahua

Paxton

Hikvision

ASIS

Regio Control Veldt

SmartCell

Nimo Dog Security

Paraat

i-Pro

Add Secure

HID

Nimo Drone Security

PG Security Systems

Seagate

OSEC

VVNL

Top Security

Milestone

Kiwa

Oribi ID Solutions

SOBA

Masset Solutions

VAIBS

Securitas

Avigilon Alta

NIBHV

Akuvox

Genetec

Eagle Eye Networks

Koninklijke Oosterberg

VEB

Secusoft

Advancis

CDVI

Unii

Uniview

ASSA ABLOY

SmartSD

DZ Technologies

BHVcertificaat.online

GFT

Alarm Meldnet

De Beveiligingsjurist

2N

Dero Security Products

VBN

VideoGuard

Mariniers oefenen antiterrorisme in Rotterdamse haven

23 september 2018
Redactie
06:42

Een passagiersferry van StenaLine lag afgelopen week aan de kade toen de kapitein een groep verdachte personen aan boord zag gaan. Bij zo’n potentieel terrorismescenario moeten special forces van het Korps Mariniers binnen een uur inzetbaar zijn. Dat was nu ook het geval, tijdens de oefening Frogdrill.

Havens als die van Rotterdam zijn een bron van welvaart voor Nederland. Door de bril van terrorisme- en criminaliteitsbestrijders zijn dergelijke uitgestrekte (industrie)terreinen echter ook een bron van kwetsbaarheid. Daarom vinden er regelmatig veiligheidsoefeningen plaats. Afgelopen week leefden leden van de Netherlands Maritime Special Operations Forces (NLMARSOF) zich uit op complexe antiterrorisme-scenario’s in de Rotterdamse en Scheveningse haven.

Verrassingseffect
Het alarm van de kapitein bracht de antiterrorisme-eenheden in actie. Een groep MARSOF-operators zou zich voordoen als toerist en per burgerauto aan boord gaan. De terroristen bleken echter alert en doorzagen de list van de mariniers. De optie van een ‘stille instap’ kon dus overboord.
Chef training MARSOF adjudant van de mariniers Frank: “In zo’n oefening proberen we de operators te dwingen om te schakelen tussen verschillende planningen: een lange termijn, een medium termijn en geen planning. Dat deden we in dit geval door te boel te laten escaleren.”

Omschakelen
Het roer moest dus direct volledig om: van heimelijk binnendringen naar een grootschalige aanval over drie assen. Een NH90-maritieme gevechtshelikopter dropte een deel van het team razendsnel per touw (fastropen) op de brug. Een ander deel arriveerde per voertuig over de kade en een derde groep kwam over het water. Dit gebeurt met razendsnelle FRISC-motorboten en touwladders. Tijdens het zuiveren van alle dekken, werden er twaalf aanhoudingen verricht.
Een dergelijke inzet vraagt om afstemming, aansturing en coördinatie. Tussen de leden van het M-Squadron onderling, maar ook met maritieme explosievenruimers. Of tussen de special operations forces en hun commandanten in de commandopost. Of tussen militairen, politie en burgerdiensten als het loodswezen. Al deze kleinere en grotere samenwerkingsverbanden werden onder de loep genomen.

Overtreffende trap
En mocht een gijzeling aan boord van een P&O-ferry extreem lijken. Bedenk dat de werkelijkheid de fantasie regelmatig overtreft. Daarom kan je maar beter voorbereid zijn. De deelnemers mochten een dag later dan ook twee antiterrorismescenario’s gelijktijdig in de kiem smoren.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Seagate

Videoguard

MPL

Suricat

Wordt een partner