Meer agressie in trein door coronaregels
Meer dan de helft van de conducteurs van NS heeft te maken gehad met agressie van reizigers die zich niet aan de coronamaatregelen willen houden. Dat blijkt uit onderzoek door NU.nl. Steeds vaker laten ze daarom de controle achterwege, waardoor het wangedrag in de trein toeneemt.
Conducteurs en machinisten zeggen tegen NU.nl zich zorgen te maken over het agressieve gedrag van reizigers en de slechte naleving van coronamaatregelen in de trein. Dit beeld wordt bevestigd door vakbond CNV Vakmensen. Vooral het verzoek om een mondkapje te dragen, leidt vaak tot heftige discussies. Een conducteur klaagt dat zijn werk er niet leuker op is geworden, nu hij de hele dag aan het corrigeren is. Hij vertelt dat veel collega’s zich vanwege de agressie liever in een lege machinistencabine opsluiten, waardoor er in de trein geen toezicht meer is. Dat leidt onder andere tot het lastigvallen van vrouwelijke passagiers.
Weinig agressie wordt gemeld
Niet alleen conducteurs ervaren toenemende agressie. Ook reizigers onderling voeren soms felle discussies over het houden van afstand en het dragen van een mondkapje. Volgens NS is het toegestaan dat een conducteur agressie uit de weg gaat, als de situatie te dreigend wordt. Maar daar hebben reizigers weinig begrip voor, zegt Henri Janssen van FNV Spoor tegen NU.nl. Die verwachten dat NS-medewerkers gewoon optreden tegen herrieschoppers in de trein.
Conducteurs stappen doorgaans niet vaak naar hun chef, nadat zij met agressie zijn geconfronteerd. Slechts een kwart doet dat. Daardoor blijven veel incidenten ‘onder de radar’. NS betreurt dat, omdat agressie informatiegestuurd wordt aangepakt. Zonder meldingen gebeurt er dus niets. Ook NS signaleert dat de toenemende agressie te maken heeft met de coronamaatregelen. Het totaal aantal incidenten is in 2020 weliswaar gedaald, maar per reiziger gemeten is er sprake van een sterke toename. Om reizigers beter te beschermen is de mogelijkheid gecreëerd om via WhatsApp de meldkamer te alarmeren. Ook worden op meer stations de poortjes in gebruik genomen en wordt meer toezichtspersoneel ingezet.