Beveiliging nieuws

Onze partners

Hanwha Vision Europe

Securitas

Unii

Seagate

Sequrix

VideoGuard

G4S

SmartSD

Akuvox

OSEC

Nimo Dog Security

Eagle Eye Networks

Multiwacht

ADI

Brivo

VEB

Dero Security Products

HID

De Beveiligingsjurist

Ajax Systems

IDIS

Seris

NIBHV

Optex

Lobeco

Milestone

VVNL

Secusoft

Bosch Security Systems

BHVcertificaat.online

Koninklijke Oosterberg

Boon Edam

Paxton

Hikvision

CSL

DZ Technologies

Trigion

ASIS

Eizo

Genetec

Connect Security

NetworxConnect

SmartCell

Service Centrale Nederland

Regio Control Veldt

VAIBS

Dahua

EAL

Top Security

PG Security Systems

Nenova

GFT

Add Secure

Paraat

CardAccess

ASSA ABLOY

HD Security

Oribi ID Solutions

VBN

20face

Bydemes

Avigilon Alta

Masset Solutions

SMC Alarmcentrale

Alarm Meldnet

ARAS

Centurion

Gold-IP

Uniview

MPL

Nimo Drone Security

Crown Security Services

JMB Groep

i-Pro

Alphatronics

Explicate

CDVI

Kiwa

SOBA

Advancis

Traka ASSA ABLOY

RoSecure

2N

Meer agressie in trein door coronaregels

8 juni 2021
Redactie
08:27

Meer dan de helft van de conducteurs van NS heeft te maken gehad met agressie van reizigers die zich niet aan de coronamaatregelen willen houden. Dat blijkt uit onderzoek door NU.nl. Steeds vaker laten ze daarom de controle achterwege, waardoor het wangedrag in de trein toeneemt.

Conducteurs en machinisten zeggen tegen NU.nl zich zorgen te maken over het agressieve gedrag van reizigers en de slechte naleving van coronamaatregelen in de trein. Dit beeld wordt bevestigd door vakbond CNV Vakmensen. Vooral het verzoek om een mondkapje te dragen, leidt vaak tot heftige discussies. Een conducteur klaagt dat zijn werk er niet leuker op is geworden, nu hij de hele dag aan het corrigeren is. Hij vertelt dat veel collega’s zich vanwege de agressie liever in een lege machinistencabine opsluiten, waardoor er in de trein geen toezicht meer is. Dat leidt onder andere tot het lastigvallen van vrouwelijke passagiers.

Weinig agressie wordt gemeld
Niet alleen conducteurs ervaren toenemende agressie. Ook reizigers onderling voeren soms felle discussies over het houden van afstand en het dragen van een mondkapje. Volgens NS is het toegestaan dat een conducteur agressie uit de weg gaat, als de situatie te dreigend wordt. Maar daar hebben reizigers weinig begrip voor, zegt Henri Janssen van FNV Spoor tegen NU.nl. Die verwachten dat NS-medewerkers gewoon optreden tegen herrieschoppers in de trein.
Conducteurs stappen doorgaans niet vaak naar hun chef, nadat zij met agressie zijn geconfronteerd. Slechts een kwart doet dat. Daardoor blijven veel incidenten ‘onder de radar’. NS betreurt dat, omdat agressie informatiegestuurd wordt aangepakt. Zonder meldingen gebeurt er dus niets. Ook NS signaleert dat de toenemende agressie te maken heeft met de coronamaatregelen. Het totaal aantal incidenten is in 2020 weliswaar gedaald, maar per reiziger gemeten is er sprake van een sterke toename. Om reizigers beter te beschermen is de mogelijkheid gecreëerd om via WhatsApp de meldkamer te alarmeren. Ook worden op meer stations de poortjes in gebruik genomen en wordt meer toezichtspersoneel ingezet.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

MPL

Seagate

Videoguard

Suricat

Wordt een partner