Mobiel bankieren bij ING kwetsbaar voor fraude

Mobiel bankieren bij de ING bank is kwetsbaar voor fraude, vertelde Michel van Eeten zaterdagavond tijdens het televisieprogramma Kassa. De hoogleraar Internetveiligheid aan de TU Delft waarschuwde dat een extra optie met een bevestigingscode ervoor zorgt dat ING-klanten makkelijker kunnen worden misleid door oplichters.

Het probleem ontstaat volgens Van Eeten door de afwijkende manier waarop smartphones aan een bankrekening bij ING worden gekoppeld. Dit gebeurt met een bevestigingscode en niet iedereen weet dat je die net zo geheim moet houden als je pincode. Oplichters maken daar handig gebruik van. Zij benaderen een klant die bijvoorbeeld via Marktplaats interesse heeft getoond voor een product en weten dan met een smoesje achter de bevestigingscode te komen. Bovendien vragen zij een foto van de bankpas en een ID-bewijs van de koper, nadat zij die gegevens zelf hebben verstuurd via WhatsApp om vertrouwen te wekken. Tijdens telefonisch contact met de koper installeren de oplichters samen met de koper de app van ING op hun eigen smartphone en gebruiken de door de koper verstrekte bevestigingscode om volledig toegang te krijgen tot diens bankrekening. Die kan vervolgens worden geplunderd. ING vergoedt in dergelijke gevallen niet de schade, omdat men het erg onzorgvuldig vindt als klanten de bevestigingscode aan derden verstrekt.

Deel dit artikel via: