Beveiliging nieuws

Onze partners

HD Security

HID

Seagate

Top Security

20face

Hanwha Vision Europe

ARAS

VideoGuard

Bydemes

Uniview

MPL

IDIS

BHVcertificaat.online

Connect Security

Dahua

VVNL

NIBHV

Service Centrale Nederland

Regio Control Veldt

Oribi ID Solutions

VAIBS

Brivo

Paxton

Paraat

SmartCell

Nimo Dog Security

Boon Edam

Avigilon Alta

GFT

Centurion

ADI

Nimo Drone Security

i-Pro

Secusoft

ASIS

Genetec

Lobeco

Dero Security Products

Securitas

Traka ASSA ABLOY

SMC Alarmcentrale

VEB

SmartSD

Trigion

Advancis

CardAccess

Akuvox

Alarm Meldnet

Bosch Security Systems

Add Secure

RoSecure

EAL

PG Security Systems

Multiwacht

Explicate

Optex

Masset Solutions

Hikvision

VBN

Alphatronics

2N

Koninklijke Oosterberg

Unii

NetworxConnect

Gold-IP

Seris

Milestone

Sequrix

Nenova

ASSA ABLOY

Crown Security Services

SOBA

CSL

DZ Technologies

JMB Groep

Ajax Systems

Eizo

CDVI

OSEC

G4S

Kiwa

De Beveiligingsjurist

Eagle Eye Networks

Nieuw landelijk meldpunt zorgwekkend gedrag

12 oktober 2020
Redactie
09:18

Staatssecretaris Blokhuis heeft tijdens een digitale bijeenkomst bij het regionale meldpunt openbare GGZ van de GGD Flevoland het nieuwe landelijke meldpunt voor zorgwekkend gedrag gelanceerd. Dit is gratis bereikbaar via 0800-1205.

Via het meldpunt kunnen mensen die zich zorgen maken over een naaste in contact komen met zorgverleners in de buurt. Daarmee kan een melding bij het meldnummer het begin zijn van hulp waar behoefte aan is. Het gaat over niet-acute zaken: bij acute crisis of gevaar is zoals gebruikelijk het nummer 112 beschikbaar, of de lokale crisisdienst van de ggz. Partijen zoals GGD GHOR Nederland, Vereniging van Nederlandse Gemeenten, politie, MIND Korrelatie, ervaringsdeskundigen en regionale meldpunten hebben een bijdrage geleverd aan de totstandkoming van het meldpunt.

Schrijnende voorbeelden
Staatssecretaris Blokhuis is blij met het meldpunt: “Mensen die zich zorgen maken over het gedrag van iemand anders, bijvoorbeeld een naaste of een buurman, kunnen dit meldpunt bellen. Denk bijvoorbeeld aan mensen die verward gedrag vertonen, niet (meer) voor zichzelf kunnen zorgen, in een vervuild huis wonen of veel problemen hebben en dreigen af te glijden. Het kan gaan om een oude overbuurman die steeds vaker met blote voeten op straat loopt en al een paar keer de sleutels van de voordeur blijkt te zijn vergeten; misschien is hij dement aan het worden. Of denk aan iemand die door oplopende schulden enorm in de problemen komt, depressief raakt en dakloos dreigt te worden. Om maar een paar schrijnende voorbeelden te noemen. Vaak gaat het om personen die door een stapeling van problemen zoals schulden, psychische problemen of het verlies van dierbaren, gebeurtenissen waardoor mensen de grip op hun leven (dreigen te) verliezen.”

Rol van het landelijk meldpunt
Het meldpunt is een vervolg op het advies van het toenmalige ‘Schakelteam Personen met Verward gedrag’ onder voorzitterschap van Onno Hoes. Naasten of omwonenden weten vaak niet waar ze met hun zorgen over een verward persoon terecht kunnen. Regionale en lokale hulpnummers zijn immers niet altijd even bekend. Eén gratis landelijk nummer, dat naar die nummers doorschakelt, kan daarvoor de oplossing bieden.
Overigens wijst de staatssecretaris erop dat het meldpunt niet in de plaats komt van andere mogelijkheden die er zijn om met dit soort situaties om te gaan: “Het meldpunt biedt een extra mogelijkheid om je zorgen te uiten en advies in te winnen. Afhankelijk van de situatie kun je verschillende dingen doen. Het is mooi als mensen ook zelf proberen contact te maken met de mensen in de buurt waar ze zich zorgen over maken, of met naasten van diegenen; of zelf een buurtregisseur of een wijkteam benaderen. Het is zeker niet de bedoeling dat persoonlijk contact met buurtbewoners voor alle situaties wordt vervangen door een telefoontje met het meldpunt.”

Melding begin van een hulptraject
Het meldpunt is een landelijk doorschakelnummer, dat bellers doorverbindt met een het lokaal meldpunt in de wijk, stad of regio. Meldingen worden op lokaal niveau opgepakt; het kan gaan om bijvoorbeeld het geven van advies en als nodig om het regelen van hulp voor degene, over wie de melding wordt gedaan. Zo kan een melding van verward gedrag het begin zijn van een hoognodig hulptraject. Bijkomend effect dat verwacht wordt, is dat de politie minder vaak in actie hoeft te komen, omdat de lokale hulpverlening toegankelijker wordt. Niet alleen fijn voor de politie, maar ook voor de hulpbehoevenden!
De groep van mensen die verward gedrag vertonen is divers. Het kan gaan om personen met een (licht) verstandelijke beperking, dementie, een psychische aandoening, of levensproblemen zoals schulden of verlies van dierbaren. Het gaat om problemen die de grip op het leven (dreigen) te verliezen en die daarom zorg of ondersteuning nodig kunnen hebben, maar deze niet altijd zelf opzoeken. Juist daarom is het goed als mensen meer naar elkaar omkijken, en vanuit die zorg voor een ander een melding doen.

Dekking netwerk
De meeste gemeenten (ruim 90%) zijn inmiddels via een regionaal of lokaal meldpunt aangesloten op het landelijk meldpunt. Het ministerie is met de 24 gemeenten die nog niet zijn aangesloten in gesprek om dit zo snel als mogelijk te regelen, en ondersteunt hen hierbij waar nodig.
Sommige meldpunten zijn 24 uur per dag bereikbaar, maar de meeste meldpunten zijn bereikbaar tijdens kantooruren. Belt iemand met zorgen na de openingstijden van een meldpunt, dan kan de beller op werkdagen tot 21:00 uur worden doorverbonden met MIND Korrelatie. Mind Korrelatie biedt een adviesgesprek aan waarin bellers informatie krijgen over welke stappen zij zelf kunnen ondernemen en waar ze hulp kunnen krijgen als ze dat graag willen. De beller kan er na sluitingstijd vaak ook voor kiezen om bij het meldpunt een voicemailbericht in te spreken, waarna hij tijdens de openingstijden van het betreffende meldpunt wordt teruggebeld. Dat is afdoende, omdat het niet om acute hulpvragen gaat. Daarvoor is het nummer 112.

Tegelijk met het landelijke meldpunt is ook de bijbehorende website gelanceerd, met bijvoorbeeld ervaringsverhalen van mensen die ook een melding hebben gedaan en degenen die de telefoon bij een meldpunt aannemen. Ook zijn adviezen te vinden over manieren hoe het beste om te gaan met verschillende typen zorgwekkend gedrag.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Seagate

MPL

Videoguard

Suricat

Wordt een partner