Beveiliging nieuws

Onze partners

Service Centrale Nederland

Explicate

Kiwa

Seagate

Gold-IP

Connect Security

OSEC

Optex

Crown Security Services

Bosch Security Systems

Eizo

Masset Solutions

Avigilon Alta

Regio Control Veldt

SMC Alarmcentrale

Bydemes

G4S

Trigion

Paxton

VEB

CardAccess

Nenova

Eagle Eye Networks

DZ Technologies

2N

De Beveiligingsjurist

VAIBS

GFT

HD Security

VideoGuard

Traka ASSA ABLOY

CDVI

NetworxConnect

Ajax Systems

Secusoft

IDIS

Uniview

i-Pro

EAL

Nimo Drone Security

SmartCell

NIBHV

Hikvision

BHVcertificaat.online

JMB Groep

Milestone

Akuvox

RoSecure

Multiwacht

Unii

ASIS

MPL

PG Security Systems

HID

Alphatronics

Brivo

VVNL

SmartSD

ASSA ABLOY

Advancis

Add Secure

Top Security

ARAS

Alarm Meldnet

SOBA

20face

Hanwha Vision Europe

CSL

Sequrix

Paraat

Genetec

Dero Security Products

VBN

Seris

Centurion

Lobeco

Nimo Dog Security

Koninklijke Oosterberg

ADI

Securitas

Dahua

Oribi ID Solutions

Nog veel fraude met kilometerstanden

17 november 2016
Redactie
06:54

De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) waarschuwt dat er nog steeds op grote schaal wordt gesjoemeld met kilometerstanden van gebruikte auto’s. De teller is weliswaar niet meer met een boormachine terug te draaien, maar daar hebben criminelen allang iets op gevonden.

Volgens het Algemeen Dagblad worden autokopers per jaar voor 160 miljoen euro opgelicht omdat ze een prijs betalen voor een gebruikte auto die in werkelijkheid veel meer kilometers heeft gelopen dan op de teller staat. Alleen al bij Duitse auto’s zou met een derde van het totaal zijn geknoeid. Dit gebeurt door de digitale tellers van de auto’s te hacken. Dat zou bij 2 procent van alle tweedehands auto’s gebeuren. Hackers, die volgens het AD via Google zijn te vinden, doen dat voor een paar tientjes en meer dan een kwartier hebben ze doorgaans niet nodig.
Volgens Hans van Geenhuizen van de RDW rijden er 163.000 auto’s rond waarmee gefraudeerd is. Vroeger was het overigens nog veel erger. Mechanische tellers waren makkelijk terug te draaien en dat was bovendien niet strafbaar. Tegenwoordig is het wel verboden.
Wie niet opgelicht wil worden doet er goed aan een tellerrapport op te vragen bij de koper. Voorheen heette dat de Nationale Auto Pas. Hierop staan de kilometerstanden die garages bij onderhoud doorgeven aan de RDW. Dit is volgens de dienst ook in het belang van de veiligheid. Want essentiële onderdelen kunnen aan vervanging toe zijn, terwijl dat niet uit de valse tellerstand is af te leiden. Wie auto’s uit het buitenland importeert, loopt altijd risico. Want door worden geen tellerrapporten verstrekt.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

MPL

Videoguard

Suricat

Seagate

Wordt een partner