Beveiliging nieuws

Onze partners

Brivo

JMB Groep

ARAS

Explicate

SMC Alarmcentrale

CardAccess

2N

MPL

VEB

NIBHV

Add Secure

Avigilon Alta

SmartCell

HD Security

Connect Security

Bosch Security Systems

CDVI

Dahua

Akuvox

Hikvision

ASSA ABLOY

Gold-IP

Uniview

Advancis

Sequrix

Masset Solutions

Multiwacht

Crown Security Services

GFT

NetworxConnect

Ajax Systems

Trigion

Service Centrale Nederland

Kiwa

Koninklijke Oosterberg

Secusoft

VBN

SOBA

Unii

G4S

Eagle Eye Networks

VideoGuard

De Beveiligingsjurist

ADI

Paxton

Nenova

Alphatronics

Nimo Dog Security

Paraat

EAL

Lobeco

CSL

Seagate

Seris

20face

Traka ASSA ABLOY

HID

Securitas

Hanwha Vision Europe

OSEC

Milestone

Eizo

Optex

BHVcertificaat.online

Regio Control Veldt

VVNL

DZ Technologies

Oribi ID Solutions

Top Security

RoSecure

i-Pro

Alarm Meldnet

Bydemes

ASIS

SmartSD

Genetec

Nimo Drone Security

Dero Security Products

Centurion

PG Security Systems

IDIS

VAIBS

Nog veel auto’s gevoelig voor ‘keyless entry’-diefstal

5 mei 2020
Redactie
07:39

Nog altijd zijn veel nieuwe auto’s met ‘keyless entry’ makkelijk te stelen. Autofabrikanten weten dit, maar bijna de helft doet er niets aan, zo blijkt uit onderzoek door de Britse consumentenorganisatie WhatCar. Ook in Nederland zijn dieven actief die misbruik maken van het gemak van ‘keyless entry’.

Wie in het gelukkige bezit is van een Citroen, DS, Honda, Hyundai, Kia, Lexus, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, SsangYong of Suzuki, doet er goed aan de sleutelkaarten in een metalen doosje te bewaren. Dieven kunnen anders buiten de woning het signaal ontvangen en daarmee de auto openen en starten. Dit is met moderne en eenvoudig toe te passen technologie te voorkomen, maar die wordt door 14 van de 33 door WhatCar onderzochte autofabrikanten niet gebruikt. Alleen Mercedes-Benz en Tesla passen beveiligde ‘keyless entry’ toe op al hun modellen. Twaalf andere merken, waaronder Ford en Volvo, doen dat alleen bij hun nieuwste modellen.

Verzekering
De Nederlandse Consumentenbond waarschuwt dat verzekeraars moeilijk kunnen doen als er geen sprake is van braakschade. Ook kan bij duurdere modellen een certificaat van bijvoorbeeld Kiwa worden gevraagd. Sinds 2019 geeft Kiwa dit niet meer af voor auto’s die geen beveiligde ‘keyless entry’ hebben. Sommige autofabrikanten hebben intussen maatregelen getroffen om sleutelkaarten beter te beveiligen. Zo hebben sleutelkaarten van BMW, Jaguar, Mini, Porsche, Skoda en Toyota nu een bewegingssensor. Als zij enige tijd niet bewogen worden, schakelen zij automatisch hun signaal uit. Volgens het Britse onderzoekinstituut Thatcham zijn echter geavanceerdere anti-diefstalsystemen nodig.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Seagate

MPL

Suricat

Videoguard

Wordt een partner