Nog veel auto’s gevoelig voor ‘keyless entry’-diefstal
Nog altijd zijn veel nieuwe auto’s met ‘keyless entry’ makkelijk te stelen. Autofabrikanten weten dit, maar bijna de helft doet er niets aan, zo blijkt uit onderzoek door de Britse consumentenorganisatie WhatCar. Ook in Nederland zijn dieven actief die misbruik maken van het gemak van ‘keyless entry’.
Wie in het gelukkige bezit is van een Citroen, DS, Honda, Hyundai, Kia, Lexus, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Opel, Peugeot, Renault, SsangYong of Suzuki, doet er goed aan de sleutelkaarten in een metalen doosje te bewaren. Dieven kunnen anders buiten de woning het signaal ontvangen en daarmee de auto openen en starten. Dit is met moderne en eenvoudig toe te passen technologie te voorkomen, maar die wordt door 14 van de 33 door WhatCar onderzochte autofabrikanten niet gebruikt. Alleen Mercedes-Benz en Tesla passen beveiligde ‘keyless entry’ toe op al hun modellen. Twaalf andere merken, waaronder Ford en Volvo, doen dat alleen bij hun nieuwste modellen.
Verzekering
De Nederlandse Consumentenbond waarschuwt dat verzekeraars moeilijk kunnen doen als er geen sprake is van braakschade. Ook kan bij duurdere modellen een certificaat van bijvoorbeeld Kiwa worden gevraagd. Sinds 2019 geeft Kiwa dit niet meer af voor auto’s die geen beveiligde ‘keyless entry’ hebben. Sommige autofabrikanten hebben intussen maatregelen getroffen om sleutelkaarten beter te beveiligen. Zo hebben sleutelkaarten van BMW, Jaguar, Mini, Porsche, Skoda en Toyota nu een bewegingssensor. Als zij enige tijd niet bewogen worden, schakelen zij automatisch hun signaal uit. Volgens het Britse onderzoekinstituut Thatcham zijn echter geavanceerdere anti-diefstalsystemen nodig.