Beveiliging nieuws

Onze partners

VAIBS

CardAccess

OSEC

SOBA

VVNL

Explicate

ASIS

Trigion

HID

VEB

Brivo

VideoGuard

Kiwa

HD Security

NetworxConnect

Sequrix

Nimo Dog Security

GFT

SmartCell

Optex

BHVcertificaat.online

Nimo Drone Security

Paraat

PG Security Systems

Gold-IP

SmartSD

Top Security

Dahua

De Beveiligingsjurist

Dero Security Products

2N

Nenova

VBN

i-Pro

Add Secure

Traka ASSA ABLOY

Securitas

NIBHV

Ajax Systems

G4S

Secusoft

ARAS

Seris

Crown Security Services

ADI

Eagle Eye Networks

Unii

Alphatronics

Service Centrale Nederland

Genetec

RoSecure

IDIS

SMC Alarmcentrale

Masset Solutions

Koninklijke Oosterberg

Regio Control Veldt

Paxton

Alarm Meldnet

Milestone

Seagate

DZ Technologies

Avigilon Alta

JMB Groep

Connect Security

Oribi ID Solutions

CDVI

20face

Bosch Security Systems

Uniview

ASSA ABLOY

Hikvision

MPL

CSL

Akuvox

Bydemes

Hanwha Vision Europe

Centurion

Multiwacht

Advancis

Lobeco

Eizo

EAL

NS-personeel: ‘met agressiemeldingen wordt toch niets gedaan!’

19 februari 2016
Redactie
11:05

57 procent van het rijdend NS-personeel meldt niet langer alle incidenten. 6 procent zegt niets over fysiek geweld of een beroving en 6,7 procent meldt zelfs een bedreiging met een wapen niet. Dat blijkt uit onderzoek door spoorwegvakbond VVMC en het Algemeen Dagblad.
Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu zegt erg geschrokken te zijn van de cijfers en vindt dat elk incident gemeld moet worden. Ruim de helft van de conducteurs en machinisten doet dat echter niet (meer) omdat het gevoel heerst dat er toch niets mee wordt gedaan. Zelfs bedreigingen met wapens, seksuele intimidatie en berovingen worden niet altijd gemeld, aldus het AD. Twee derde van de ondervraagde medewerkers denkt dat er met de meldingen niets wordt gedaan en bijna een kwart is zelfs bang dat de werkgever de meldingen tegen hen gebruikt. Dijksma trok onlangs 10 miljoen euro uit om de veiligheid op de trein te verhogen. Dat geld is vooral nodig voor dubbele bemensing op treindiensten waar regelmatig incidenten plaatsvinden, zoals tijdens uitgaansavonden. De NS-medewerkers vinden echter dat ook harder gehandhaafd en strenger gestraft moet worden. Er moet volgens hen een einde komen aan oeverloos praten over oplossingen, zonder dat er iets gebeurt. De meesten willen de spoorwegpolitie terug en dat de poortjes op de stations eindelijk dicht gaan. Daarnaast wil veiligheidspersoneel over pepperspray en een wapenstok beschikken.
Twee derde van de ondervraagden heeft het afgelopen jaar één tot tien keer geweld meegemaakt in de trein of op het station. Tien procent is vaker dan twintig keer geconfronteerd met geweld. Daarbij gaat het om schelden, schoppen, slaan, spugen en bedreigen. Acht conducteurs meldden zelfs een wurgpoging, terwijl een ander tussen de trein en het perron werd geduwd. Ook werd een conducteur geslagen met de drinkbak van een hond. Dergelijke incidenten komen volgens de ondervraagden veel vaker voor dan de NS stelt, omdat veel agressie niet wordt gerapporteerd. De belangrijkste oorzaken van agressie zijn volgens de NS-medewerkers zwartrijders die betrapt worden, alcohol- of drugsmisbruik, stoerdoenerij en frustratie door vertragingen. De NS zegt intussen dat al heel veel maatregelen zijn genomen. Zo zijn het afgelopen jaar op 22 stations agenten gestationeerd. Daarnaast zijn op tientallen kleine en middelgrote stations extra beveiligingscamera’s geïnstalleerd en zijn de toegangspoortjes her en der versneld in werking gesteld om zwartrijden tegen te gaan. De NS zegt de vinger aan de pols te houden om vast te stellen of de maatregelen werken. Verder kost het tijd om personeel te werven en op te leiden. De NS heeft de Universiteit Utrecht een breed onderzoek laten opzetten naar het veiligheidsgevoel onder treinpersoneel en het effect van de genomen maatregelen.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Suricat

Seagate

MPL

Videoguard

Wordt een partner