NS test slimme innovaties om graffiti tegen te gaan

Camera’s die bij het zien van beweging een signaal afgeven. Sensoren die beweging, geluid van een spuitbus en het vrijkomen van drijfgassen waarnemen. Een drone die ingezet wordt om beelden te maken. Het zijn enkele van de nieuwe innovaties die NS op verschillende plekken test.

Aanleiding is een toename van beschadiging van treinen met graffiti. In 2020 is ruim 142.000 m² graffiti aangebracht op de buitenkant van treinen. Dat is een toename van 65 procent sinds 2015. Deze vorm van vandalisme zorgt in de eerste plaats voor toenemende hinder voor reizigers: treinen moeten van het spoor voor schoonmaak en zijn daardoor niet inzetbaar. Ook heeft het invloed op het gevoel van veiligheid. Reizigers voelen zich niet prettig in een onder gespoten trein. Daarbij kost vandalisme met graffiti NS in 2020 meer dan 10 miljoen euro.

Vroegtijdig ontdekken
Samen met de politie werkt NS aan het verder uitbreiden van de aanpak tegen graffiti. In deze aanpak staat het verzamelen van zoveel mogelijk informatie en het vroegtijdig ontdekken centraal. De meeste graffiti wordt aangebracht daar waar treinen stil staan op de opstelterreinen. Om daar vroegtijdig te kunnen ontdekken dat er iemand op het terrein is en graffiti gespoten wordt, worden de camera’s en sensoren getest.

Gerichter beveiliging inzetten
Ook heeft NS een nieuwe app voor medewerkers ontwikkeld. Zo kunnen zij bij het zien van graffiti meteen melding doen. De meldingen worden verzameld in een databank en automatisch gekoppeld aan de logistieke data van de treinen. Om zo bijvoorbeeld de vermoedelijke pleegplaats te achterhalen en gerichter beveiliging in te kunnen zetten. Ook wordt geprobeerd om zo vandalen en vernielingen met elkaar in verband te brengen.

Graffitidatabank
Door het verzamelen en combineren van alle beschikbare informatie ontstaat een landelijke graffitidatabank die inmiddels bestaat uit ruim 2 miljoen foto’s. Met als doel: inzicht krijgen in alle graffiti op treinen, vermoedelijke pleegplaatsen en dit linken aan de mogelijke vandalen. Zodat als iemand betrapt wordt, iemand ook bestraft kan worden voor eerdere vernielingen. Zo blijft geen streep graffiti onopgemerkt, aldus NS.

Gezamenlijke internationale aanpak graffiti
Omdat naast kennis verzamelen, ook kennis delen van groot belang is, trekt NS hier internationaal gezamenlijk in op. Het bedrijf is voorzitter van de Internationale werkgroep voor de aanpak van graffiti. Dit is een samenwerkingsverband van alle veiligheidsorganisaties binnen het openbaar vervoer, specifiek treinverkeer.

Drone
De drone die NS inzet is ontwikkeld door startup NIMO Drone Security. In het concept werken drones, sensoren en beveiligers integraal samen om grote terreinen beter te beschermen tegen criminele activiteiten. NIMO Drone Security brengt het concept onder de naam SpiderControl als dienst op de markt conform de luchtvaartwetgeving.

Integratie
NIMO Drone Security is opgericht door Alex Hermans (eigenaar NIMO Security Groep), Dirk Bekke (Bekke & Co en Lector Mechatronica bij Hogeschool Saxion), Roger Borre en Xander Borre (eigenaren Robor Electronics en DRONEXpert). Hermans: “We hebben elkaar ontmoet op een safety & security-evenement van drone-innovatiecluster Space53 in 2019. Daarna hebben we samengewerkt aan het beveiligingsconcept. Het bleek dat alle technologie er al was. Alleen de integratie tot een concrete security oplossing miste nog. Nu is het zo ver om deze nieuwe beveiligingsstrategie te lanceren.”

Uitdagingen
NIMO Security Groep is specialist in het bewaken van grote en lastig te beveiligen terreinen. Bekke: “Wij zorgen dat beveiligers effectiever worden door gebruik van roboticatechnologieën. Onze sensoren detecteren verdachte situaties waarna de drone, via de beveiligers app automatisch in actie komt. De drone is vervolgens razendsnel op de locatie en zorgt ervoor dat de beveiliger met warmtebeelden de indringer kan lokaliseren en over het terrein kan volgen. Het voordeel is dat vliegen met drones tevens ook een preventieve werking heeft.”

SpiderControl als dienst
Het concept SpiderControl heeft een dienstverlenende karakter met een interactief samenspel tussen sensoren, drone en beveiligers. Het concept bestaat uit drie onderdelen: SensorWeb, DronEye en drone-opleidingen. Het SensorWeb bestaat uit sensoren die worden geactiveerd door bijvoorbeeld beweging, warmte en geluid. De sensoren werken op accu’s die tot wel 6 maanden inzetbaar zijn. DroneEye is de inzetbare securitydrone. Bij een sensormelding activeert de beveiliger ter plaatse of de centralist de DronEye. De drone vliegt een automatisch vluchtplan waarbij de beveiliger de camera bestuurt. Tot slot worden beveiligers opgeleid zodat ze als dronepiloot veilig met het SpiderConcept kunnen werken. De daadwerkelijke oplossing wordt gepresenteerd tijdens de VBN Security Summit 2021 op 18 november.

Gedeeld

Geef een antwoord