Beveiliging nieuws

Onze partners

Regio Control Veldt

BHVcertificaat.online

Akuvox

VEB

Advancis

Boon Edam

Avigilon Alta

Paraat

Bosch Security Systems

Paxton

Dero Security Products

Traka ASSA ABLOY

Lobeco

CSL

Genetec

PG Security Systems

ASSA ABLOY

Nenova

VVNL

Explicate

De Beveiligingsjurist

i-Pro

Nimo Dog Security

Centurion

Secusoft

ARAS

Optex

Koninklijke Oosterberg

Gold-IP

Dahua

VideoGuard

Eizo

Hanwha Vision Europe

HD Security

2N

Eagle Eye Networks

Milestone

ASIS

Masset Solutions

CardAccess

Nimo Drone Security

EAL

Seagate

Alphatronics

NIBHV

Kiwa

Unii

20face

SOBA

G4S

DZ Technologies

MPL

Hikvision

ADI

Bydemes

GFT

Connect Security

Uniview

Securitas

SmartSD

Ajax Systems

JMB Groep

RoSecure

Service Centrale Nederland

Top Security

Multiwacht

Oribi ID Solutions

IDIS

CDVI

OSEC

NetworxConnect

Brivo

Add Secure

Trigion

Crown Security Services

VBN

VAIBS

Sequrix

Seris

SMC Alarmcentrale

SmartCell

Alarm Meldnet

HID

Onkundige automobilisten brengen hulpdiensten in gevaar

3 juni 2018
Redactie
06:16

Chauffeurs van brandweer-, politieauto’s en ambulances maken vaak de gevaarlijkste capriolen mee als automobilisten hen op onhandige wijze de vrije baan willen geven. Zij willen dat het kabinet hier iets aan gaat doen, bijvoorbeeld door het rijexamen uit te breiden met gedrag bij nadering van hulpvoertuigen.

Op RTL Nieuws was zaterdagavond te zien welke gevaarlijke stunts automobilisten soms uithalen als zij in hun achteruitkijkspiegel een ambulance met zwaailicht en sirene zien naderen. Maar er zijn ook weggebruikers die zich er niets van aantrekken, waardoor de hulpdienst vertraging oploopt. Daarom doen de Nederlandse politiebond, de academie voor ambulancezorg, de Vakvereniging Brandweer Vrijwilligers, brandweerlieden aangesloten bij FNV en het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen van hulpverleners nu een oproep aan de overheid om een verplicht onderdeel aan het rijexamen toe te voegen en te zorgen voor een voorlichtingscampagne.

Regels niet eenvoudig
Regelmatig gebeuren er ongelukken met hulpvoertuigen, doordat automobilisten niet of verkeerd op sirenes en zwaailichten reageren. In 2015 gebeurde dit dertig keer, meestal op kruispunten in de bebouwde kom. De regels zijn ook niet altijd eenvoudig. Iedereen weet wel dat een hulpvoertuig dat signalen voert altijd voorrang verleend moet worden, maar hoe zit het op de snelweg? Meestal zal het hulpvoertuig links blijven rijden, maar als er een file is wordt over de vluchtstrook gereden en als er geen vluchtstrook is of als deze als spitsstrook wordt gebruikt, zal het hulpvoertuig tussen de meest linkse rijstrook en de rijstrook daarnaast gaan rijden. Automobilisten op deze rijstroken worden dan geacht zo links, respectievelijk rechts mogelijk te gaan rijden, zodat het hulpvoertuig er tussendoor kan. Dat weet echter lang niet iedereen, wat tot grote vertraging van het hulpvoertuig leidt.

Voorlichtingscampagne
De overheid is in het oosten van Nederland inmiddels begonnen met een voorlichtingscampagne. Als deze succesvol blijkt, wordt de campagne in heel Nederland gehouden. Doel is het bekend maken van de regels rond de voorrangsvoertuigen. Voor wie die nog niet kent:

  • Ga aan de kant op de rotonde: Rijdt u op een rotonde, blijf dan op die rotonde totdat het hulpverleningsvoertuig de rotonde heeft verlaten. Vervolg daarna uw weg zoals gepland.
  • Laat een rijstrook vrij: Als een rijstrook vrij is, laat deze dan ook vrij.
  • Houd afstand van uw voorganger: Zo kunt u ruimte maken voor het hulpverleningsvoertuig om tijdens het inhalen in te voegen.
  • Laat de vluchtstrook vrij voor het hulpverleningsvoertuig.
  • Houd u aan de maximum snelheid. Ga niet heel hard rijden om het voorrangsvoertuig niet te belemmeren en rijd niet de berm in. Wijk alleen uit als dat verantwoord is.
Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Videoguard

Seagate

Suricat

MPL

Wordt een partner