Beveiliging nieuws

Onze partners

ADI

JMB Groep

Unii

Avigilon Alta

Bosch Security Systems

Top Security

VAIBS

Kiwa

Advancis

ASIS

Add Secure

ASSA ABLOY

Dahua

Regio Control Veldt

ARAS

Alphatronics

IDIS

BHVcertificaat.online

Dero Security Products

Alarm Meldnet

Lobeco

Oribi ID Solutions

Crown Security Services

Koninklijke Oosterberg

Eagle Eye Networks

Ajax Systems

VideoGuard

Nenova

Akuvox

MPL

Connect Security

EAL

SmartSD

Nimo Dog Security

Paraat

Brivo

Uniview

VVNL

HD Security

GFT

G4S

i-Pro

Optex

20face

SMC Alarmcentrale

HID

CDVI

VBN

Trigion

CSL

Multiwacht

2N

VEB

Securitas

Genetec

SmartCell

Explicate

Seagate

NIBHV

Sequrix

Seris

Service Centrale Nederland

Nimo Drone Security

CardAccess

DZ Technologies

Bydemes

Milestone

Hanwha Vision Europe

Paxton

PG Security Systems

Masset Solutions

SOBA

De Beveiligingsjurist

Gold-IP

Centurion

Hikvision

RoSecure

NetworxConnect

OSEC

Traka ASSA ABLOY

Secusoft

Eizo

Oplichters komen vaker aan de deur met babbeltruc

2 maart 2021
Redactie
10:31

De politie waarschuwt dat criminelen die zich voordoen als bankmedewerkers steeds vaker aan de deur komen om met een babbeltruc de pinpas van nietsvermoedende slachtoffers af te nemen. Ook de banken waarschuwen voor deze nieuwe vorm van criminaliteit.

Daders lijken zich vooral op ouderen te richten. Een 86-jarige vrouw uit Dordrecht raakte op deze manier eind vorig jaar 18.000 euro kwijt. De zogeheten babbeltrucs zijn bedoeld om mensen op te lichten. Het kan volgens de politie iedereen overkomen, want de oplichters zijn zeer behendig met hun smoezen. De politie is daarom extra alert op deze nieuwe vorm van criminaliteit. Al diverse keren zijn videobeelden naar buiten gebracht van oplichters die met de buitgemaakte pinpassen geld pinnen.

Vertrouwd telefoonnummer
Een andere truc die nog steeds vaak voorkomt is de telefonische variant. Dan belt een zogenaamde bankmedewerker op met een schijnbaar vertrouwd telefoonnummer. De oplichter probeert dan slachtoffers over te halen geld over te maken of gevoelige gegevens te achterhalen. In sommige gevallen is er sprake van een combinatie: dan krijgt het slachtoffer eerst een nep-bankmedewerker aan de telefoon, die zegt dat er een collega zal langskomen om zaken te regelen.

Voorkom dat je wordt opgelicht
Slachtoffers van deze slinkse vorm van oplichting kunnen veel geld kwijtraken. De politie wijst er nog eens op dat een bank nooit via de telefoon om inloggegevens en pincodes zal vragen. Ook zal de bank nooit iemand langs sturen om bankpassen op te halen of vragen om een pas op te sturen.
Wanneer de bank ongevraagd en onverwacht belt en de klant snel actie moet ondernemen (bijvoorbeeld om zijn geld veilig te stellen), dat luidt het advies om naar de naam en het personeelsnummer van de medewerker te vragen. Daarna is het van belang om de verbinding te verbreken en contact op te nemen met de bank.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Seagate

Videoguard

MPL

Suricat

Wordt een partner