Beveiliging nieuws

Onze partners

Eagle Eye Networks

PG Security Systems

SmartSD

Bydemes

RoSecure

VAIBS

NIBHV

Secusoft

GFT

Connect Security

HD Security

Genetec

Dahua

Centurion

2N

i-Pro

Kiwa

Unii

Lobeco

ADI

20face

Nenova

Koninklijke Oosterberg

VideoGuard

Paxton

HID

Traka ASSA ABLOY

IDIS

MPL

VVNL

Alarm Meldnet

DZ Technologies

Service Centrale Nederland

G4S

ASIS

Top Security

Seris

CDVI

Add Secure

Advancis

ARAS

Avigilon Alta

Securitas

Akuvox

Masset Solutions

Crown Security Services

Gold-IP

SMC Alarmcentrale

Alphatronics

Trigion

JMB Groep

CSL

Dero Security Products

Seagate

EAL

Optex

ASSA ABLOY

CardAccess

Hikvision

Multiwacht

BHVcertificaat.online

SmartCell

Oribi ID Solutions

Uniview

Hanwha Vision Europe

Sequrix

Eizo

VBN

Bosch Security Systems

VEB

Regio Control Veldt

Nimo Dog Security

SOBA

Brivo

De Beveiligingsjurist

OSEC

NetworxConnect

Explicate

Ajax Systems

Nimo Drone Security

Milestone

Paraat

Overheid blokkeert nummers nephelpdesks

19 februari 2020
Redactie
09:52

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft samen met een aantal telecomaanbieders honderd telefoonnummers ingetrokken, die werden gebruikt door nep-helpdesks. Mensen die contact hebben met een nep-helpdesk worden vaak slachtoffer van oplichting.

Criminelen adverteren op internet met een nummer van zo’n zogenaamde helpdesk. Of ze bellen mensen via dat nummer en bieden hulp aan bij computerproblemen. Martijn Snoep, bestuursvoorzitter ACM: “We willen voorkomen dat criminelen nummers gebruiken om mensen op te lichten. Daarom hebben we nummers die voor de nep-helpdesks gebruikt werden uit de lucht laten halen. Daarbij hebben we samengewerkt met telecomaanbieders. Zo voorkomen we samen misbruik en schade voor de consument.”

Oplichting
Engels sprekende criminelen bellen consumenten thuis op met de mededeling dat de computer is geïnfecteerd en bieden hulp aan om dit op te lossen. Of ze adverteren op internet met telefoonnummers voor hulp bij problemen met bijvoorbeeld Outlook, McAfee of Microsoft. Die telefoonnummers hebben een Nederlands netnummer. Mensen die zo’n nummer bellen komen alleen niet uit bij een Nederlandse helpdesk, maar bij een callcenter in het buitenland. Medewerkers van dat callcenter doen alsof ze helpen met computerproblemen, maar proberen de beller ondertussen een programma te laten installeren waarmee ze op afstand kunnen inloggen op de computer van de beller. Als dat gelukt is, wordt geld van hun bankrekening afgehaald. Dit kan oplopen tot enkele duizenden euro’s.

Samenwerking
De ACM werkt in de zaak rond de nep-helpdesks samen met onder meer het Openbaar Ministerie, de politie en telecomaanbieders. In dit samenwerkingsverband werken partijen samen aan het bestrijden van helpdeskfraude. Indien duidelijk is dat er een Nederlands nummer wordt gebruikt voor de helpdeskfraude, zorgt de ACM er in samenwerking met de telecomaanbieders voor dat dit nummer wordt geblokkeerd. Over buitenlandse nummers heeft de ACM geen bevoegdheid.

Wat kunnen mensen zelf doen
Bedrijven zoals McAfee en Microsoft bellen nooit mensen thuis om hulp aan te bieden bij computerproblemen. De ACM raadt mensen aan om alert te zijn als een helpdesk aanraadt om software te installeren om een zogenaamde fout te herstellen. Ook als er contact is via een Nederlands telefoonnummer, kunnen daar criminelen achter zitten. De nep-helpdesks maken nog steeds nieuwe slachtoffers. De ACM roept slachtoffers van helpdeskfraude op om aangifte te doen bij de politie .

Nummers
Misbruik van telefoonnummers is een maatschappelijk probleem. Het leidt tot schade voor consumenten, waarbij vooral kwetsbare groepen in de samenleving extra worden geraakt. Deze schade is vaak groot. De ACM wil misbruik van nummers voorkomen en houdt daarom streng toezicht op het toekennen en gebruik van nummers. En waar toch misbruik voorkomt, pakt de ACM dat aan. Bijvoorbeeld door nummers te laten blokkeren.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Seagate

Videoguard

MPL

Suricat

Wordt een partner