Beveiliging nieuws

Onze partners

Nenova

Kiwa

Paraat

PG Security Systems

Service Centrale Nederland

ADI

Trigion

Dahua

Regio Control Veldt

VAIBS

MPL

Seagate

Avigilon Alta

Bydemes

HD Security

Unii

Gold-IP

VBN

VEB

Sequrix

RoSecure

VVNL

NetworxConnect

Nimo Dog Security

BHVcertificaat.online

ASSA ABLOY

Securitas

SmartSD

Alphatronics

Hikvision

Alarm Meldnet

VideoGuard

De Beveiligingsjurist

Akuvox

Centurion

Crown Security Services

OSEC

Dero Security Products

Koninklijke Oosterberg

Top Security

2N

Lobeco

CardAccess

JMB Groep

IDIS

DZ Technologies

G4S

Seris

Ajax Systems

CDVI

Connect Security

Milestone

ASIS

SmartCell

Masset Solutions

Brivo

ARAS

Traka ASSA ABLOY

EAL

SMC Alarmcentrale

Nimo Drone Security

Multiwacht

Uniview

Secusoft

Paxton

Oribi ID Solutions

Explicate

Genetec

HID

NIBHV

Eagle Eye Networks

Advancis

CSL

Hanwha Vision Europe

Eizo

Add Secure

SOBA

Bosch Security Systems

Optex

20face

GFT

i-Pro

Overheid blokkeert nummers nephelpdesks

19 februari 2020
Redactie
09:52

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft samen met een aantal telecomaanbieders honderd telefoonnummers ingetrokken, die werden gebruikt door nep-helpdesks. Mensen die contact hebben met een nep-helpdesk worden vaak slachtoffer van oplichting.

Criminelen adverteren op internet met een nummer van zo’n zogenaamde helpdesk. Of ze bellen mensen via dat nummer en bieden hulp aan bij computerproblemen. Martijn Snoep, bestuursvoorzitter ACM: “We willen voorkomen dat criminelen nummers gebruiken om mensen op te lichten. Daarom hebben we nummers die voor de nep-helpdesks gebruikt werden uit de lucht laten halen. Daarbij hebben we samengewerkt met telecomaanbieders. Zo voorkomen we samen misbruik en schade voor de consument.”

Oplichting
Engels sprekende criminelen bellen consumenten thuis op met de mededeling dat de computer is geïnfecteerd en bieden hulp aan om dit op te lossen. Of ze adverteren op internet met telefoonnummers voor hulp bij problemen met bijvoorbeeld Outlook, McAfee of Microsoft. Die telefoonnummers hebben een Nederlands netnummer. Mensen die zo’n nummer bellen komen alleen niet uit bij een Nederlandse helpdesk, maar bij een callcenter in het buitenland. Medewerkers van dat callcenter doen alsof ze helpen met computerproblemen, maar proberen de beller ondertussen een programma te laten installeren waarmee ze op afstand kunnen inloggen op de computer van de beller. Als dat gelukt is, wordt geld van hun bankrekening afgehaald. Dit kan oplopen tot enkele duizenden euro’s.

Samenwerking
De ACM werkt in de zaak rond de nep-helpdesks samen met onder meer het Openbaar Ministerie, de politie en telecomaanbieders. In dit samenwerkingsverband werken partijen samen aan het bestrijden van helpdeskfraude. Indien duidelijk is dat er een Nederlands nummer wordt gebruikt voor de helpdeskfraude, zorgt de ACM er in samenwerking met de telecomaanbieders voor dat dit nummer wordt geblokkeerd. Over buitenlandse nummers heeft de ACM geen bevoegdheid.

Wat kunnen mensen zelf doen
Bedrijven zoals McAfee en Microsoft bellen nooit mensen thuis om hulp aan te bieden bij computerproblemen. De ACM raadt mensen aan om alert te zijn als een helpdesk aanraadt om software te installeren om een zogenaamde fout te herstellen. Ook als er contact is via een Nederlands telefoonnummer, kunnen daar criminelen achter zitten. De nep-helpdesks maken nog steeds nieuwe slachtoffers. De ACM roept slachtoffers van helpdeskfraude op om aangifte te doen bij de politie .

Nummers
Misbruik van telefoonnummers is een maatschappelijk probleem. Het leidt tot schade voor consumenten, waarbij vooral kwetsbare groepen in de samenleving extra worden geraakt. Deze schade is vaak groot. De ACM wil misbruik van nummers voorkomen en houdt daarom streng toezicht op het toekennen en gebruik van nummers. En waar toch misbruik voorkomt, pakt de ACM dat aan. Bijvoorbeeld door nummers te laten blokkeren.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Videoguard

MPL

Seagate

Suricat

Wordt een partner