Politie 4 ton kwijt aan overbodige 112-app

De politie heeft tonnen geïnvesteerd in een app waarmee 112-bellers hun locatie kunnen doorgeven. Dat blijkt uit documenten die RTL Nieuws heeft opgevraagd. Toen in 2018 begonnen werd met de bouw, was al het veel doelmatigere Advanced Mobile Location (AML) beschikbaar. Dat wordt nu ingevoerd.

De 112-app had al in 2017 klaar moeten zijn, maar de ontwikkeling liep enorme vertragingen op. De bedoeling was dat bellers van 112 op een makkelijke manier hun locatie konden doorgeven, ook als zij niet weten waar zij precies zijn. Maar dat kan tegenwoordig ook via AML, wat handiger is, omdat dan in noodgevallen niet eerst een app geopend hoeft te worden. De 112-centralist ziet meteen al waar het telefoontje vandaan komt.

Negatief advies
Toen in 2016 besloten werd de 112-app te ontwikkelen, werd AML in andere landen al door hulpdiensten gebruikt. Dat was ook bekend bij het ministerie van J&V, zo concludeert RTL Nieuws. Toch werd besloten het project door te zetten. Ook een negatief advies van TNO werd genegeerd. In Finland werd al gewerkt met een dergelijke 112-app en de politie ging daar twee keer naar toe om te kijken. Toch werd besloten om voor Nederland zelf een app te ontwikkelen. Dat gebeurde op basis van het ontwerp van de Finse app, waarvoor 50.000 euro aan de Finnen werd betaald. Toen in februari 2018 met de bouw werd begonnen, was de belangrijkste functie – locatiebepaling – in feite overbodig geworden, want Nederland zou toch gebruik gaan maken van AML, vooral omdat een 112-beller dan geen extra handeling hoeft te verrichten om zijn locatie door te geven. Niettemin wordt de ontwikkeling van de 112-app voortgezet. Er wordt nu gekeken of er andere functionaliteit aan kan worden toegevoegd, zoals de mogelijkheid om foto’s van een incident naar de meldkamer door te sturen.

Gedeeld

Geef een reactie