Beveiliging nieuws

Onze partners

HD Security

Boon Edam

Service Centrale Nederland

CDVI

Dahua

VAIBS

HID

Uniview

MPL

20face

Masset Solutions

Ajax Systems

Koninklijke Oosterberg

SmartCell

Nimo Drone Security

Milestone

VideoGuard

G4S

Crown Security Services

Nenova

Nimo Dog Security

Bydemes

EAL

SOBA

ASSA ABLOY

SmartSD

VVNL

Connect Security

ADI

Secusoft

SMC Alarmcentrale

Paraat

Paxton

Regio Control Veldt

Lobeco

Hanwha Vision Europe

PG Security Systems

BHVcertificaat.online

Top Security

Oribi ID Solutions

Add Secure

2N

Unii

Eagle Eye Networks

Traka ASSA ABLOY

DZ Technologies

NIBHV

De Beveiligingsjurist

NetworxConnect

Dero Security Products

i-Pro

Hikvision

Optex

Alphatronics

VEB

Akuvox

Multiwacht

IDIS

Bosch Security Systems

OSEC

Explicate

Trigion

ASIS

Genetec

Eizo

Kiwa

RoSecure

ARAS

Alarm Meldnet

VBN

CSL

Seagate

GFT

Advancis

Gold-IP

Centurion

Brivo

Avigilon Alta

JMB Groep

CardAccess

Seris

Securitas

Sequrix

Politie start landelijke aanpak WhatsApp-fraude

15 oktober 2020
Redactie
17:09

Van fraude via WhatsApp (ook wel vriend-in-noodfraude) kwamen de afgelopen maanden gemiddeld honderd aangiften per dag binnen. Om deze fraudevorm beter aan te kunnen start de politie een landelijke aanpak. Vanaf 16 oktober worden slachtoffers gewaarschuwd via Facebook en Instagram.

Mede gevoed door de corona-uitbraak is de vriend-in-noodfraude of VIN-fraude een groeiend fenomeen. In februari, maart steeg het aantal aangiften van 130 naar 300 per week. Na de invoering van de internetaangifte voor cybercrime eind april, steeg het aantal aangiften van VIN-fraude nog sneller. Vanaf september kwamen er meer dan 100 aangiften per dag binnen, waaronder ook pogingen.

Nieuw nummer
Deze vorm van fraude komt verreweg het meeste voor via WhatsApp maar kan ook plaatsvinden via e-mail, SMS, Snapchat of Telegram. De meeste VIN-fraudes beginnen met een bericht dat een vriend, familielid of andere bekende dringend financiële hulp nodig heeft. De vriend zit bijvoorbeeld zogenaamd vast in het buitenland en is zijn geld, telefoon en papieren kwijt. Of hij heeft zijn telefoon per ongeluk in de wasmachine gedaan en kan daarom niet internetbankieren.
U wordt gevraagd om snel geld over te maken. Als u hieraan meewerkt, volgt er vaak een tweede verzoek. Achteraf blijkt vaak het account van deze vriend gehackt te zijn of is er een vals account of een nieuw telefoonnummer gebruikt door de oplichter. De vriend in kwestie is zich van geen kwaad bewust.

Landelijke aanpak
Om de vriend-in-nood-fraude efficiënter aan te pakken, worden sinds kort alle landelijke internet-aangiftes gebundeld en geautomatiseerd onderzocht op naam en telefoonnummer/bankrekeningnummer. Hiermee kan geanalyseerd worden hoe de netwerken in elkaar zitten. Door alle zaken op deze manier naast elkaar te leggen ontstaan clusters van oplichtingen die zeer waarschijnlijk door hetzelfde criminele netwerk gepleegd zijn. Deze clusters van zaken worden aangeboden aan de regionale onderzoeksteams.

Aangiftes
De meest effectieve manier om fraude te bestrijden, blijft het voorkómen ervan. Dat geldt zeker voor vriend-in-noodfraude. Het is van groot belang dat mensen zich bewust zijn van deze sluwe werkwijze van criminelen. We spannen ons daarom in om slachtoffers te waarschuwen voor deze vorm van fraude. Op 16 oktober start een preventiecampagne op Facebook en Instagram. Ouders en grootouders krijgen op Facebook een waarschuwing en concrete tips om te voorkomen dat ze slachtoffer worden van VIN-fraude en hun ‘kinderen’ worden via Instagram aangespoord om te waarschuwen voor deze vorm van oplichting.

Wie slachtoffer is geworden van WhatsAppfraude, wordt geadviseerd om via deze pagina aangifte te doen. Het neemt minder tijd in beslag en de aangiftes komen direct bij de juiste afdeling terecht. Hiervoor is wel een DigiD nodig.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

MPL

Seagate

Videoguard

Suricat

Wordt een partner