Beveiliging nieuws

Onze partners

Sequrix

Top Security

Alphatronics

IDIS

HID

Trigion

OSEC

VVNL

SMC Alarmcentrale

Nimo Drone Security

JMB Groep

Secusoft

EAL

Koninklijke Oosterberg

Traka ASSA ABLOY

ASSA ABLOY

SmartCell

DZ Technologies

VideoGuard

Nimo Dog Security

Multiwacht

Boon Edam

Nenova

ARAS

NIBHV

Seagate

Eagle Eye Networks

Add Secure

CDVI

Eizo

Advancis

GFT

Akuvox

VAIBS

BHVcertificaat.online

PG Security Systems

Service Centrale Nederland

2N

Oribi ID Solutions

Centurion

Seris

Dero Security Products

Hikvision

Bosch Security Systems

i-Pro

De Beveiligingsjurist

Bydemes

NetworxConnect

Crown Security Services

Dahua

Regio Control Veldt

Milestone

SOBA

MPL

VBN

HD Security

Kiwa

Brivo

CSL

CardAccess

Masset Solutions

RoSecure

G4S

Avigilon Alta

Connect Security

Gold-IP

Explicate

Alarm Meldnet

Paxton

Securitas

ADI

Unii

ASIS

Lobeco

Paraat

Optex

Genetec

Ajax Systems

Uniview

20face

Hanwha Vision Europe

VEB

SmartSD

Politie was in 2020 telefonisch beter bereikbaar

29 april 2021
Redactie
11:09

De politie was vorig jaar telefonisch veel beter bereikbaar dan voorgaande jaren. Dit blijkt uit de jaarcijfers van de regionale servicecentra (RSC). Politiemedewerkers namen 81 procent van de telefoontjes naar 0900-8844 binnen 20 seconden aan.

De betere cijfers zijn volgens specialist Dirk Weggeman van het RSC in Rotterdam het resultaat van de inspanningen die de politie doet om de dienstverlening te verbeteren. In 2018 en 2019 werd nog maar zo’n 66 procent van de telefoontjes binnen 20 seconden aangenomen door een politiemedewerker van een regionaal servicecentrum (RSC). Het gevolg was dat een deel van de mensen tijdens het wachten de verbinding verbrak. Het aantal afhakers is door de betere bereikbaarheid vorig jaar gedaald met 90 procent. Dat is volgens Weggeman heel positief. “Het is natuurlijk frustrerend voor een beller die ons nodig heeft lang te moeten wachten, maar het is voor de politie zelf ook vervelend. Bellers geven ons informatie die wij nodig hebben om ons werk te kunnen doen.”

Servicecentra gekoppeld
In totaal is er in 2020 bijna 4,5 miljoen keer gebeld naar 0900-8844. Dat is vergelijkbaar met voorgaande jaren. De bereikbaarheid is verbeterd omdat RSC’s aan elkaar gekoppeld zijn. Wie belt met 0900-8844 krijgt in principe een medewerker van de politie aan de lijn in zijn of haar regio. Als het RSC in een bepaalde regio ineens veel oproepen krijgt, worden telefoontjes automatisch verdeeld over servicecentra waar het minder druk is. Zo wordt voorkomen dat tijdens pieken een RSC minder goed bereikbaar is. “Dat het goed werkt, merkten we ook tijdens oudejaarsavond”, vertelt Weggeman. “Mede door de coronamaatregelen en het vuurwerkverbod hadden de RSC-medewerkers het drukker dan ooit. Toch konden we die hoeveeldheid goed aan.”

Chatbot Wout keert terug
Vanwege corona was er in 2020 wel een verschuiving te zien in het soort meldingen. Mensen belden vaker over geluidsoverlast en vuurwerk. Dat is ook terug te zien in de telefoontjes naar 112. Het noodnummer is in 2020 zo’n 3,1 miljoen keer gebeld, dat is ongeveer 7 procent meer dan in de jaren ervoor.
De politie is op veel meer manieren bereikbaar. Van de wijkagent op straat tot steeds meer digitale mogelijkheden. Het afgelopen jaar is er hard gewerkt om ook op social media sneller te reageren. Ook de contactmogelijkheden via de website politie.nl worden verbeterd. Zo komt dit jaar de chatbot terug. Vorig jaar werd hier al mee getest.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Videoguard

Suricat

Seagate

MPL

Wordt een partner