Politie was in 2020 telefonisch beter bereikbaar

De politie was vorig jaar telefonisch veel beter bereikbaar dan voorgaande jaren. Dit blijkt uit de jaarcijfers van de regionale servicecentra (RSC). Politiemedewerkers namen 81 procent van de telefoontjes naar 0900-8844 binnen 20 seconden aan.

De betere cijfers zijn volgens specialist Dirk Weggeman van het RSC in Rotterdam het resultaat van de inspanningen die de politie doet om de dienstverlening te verbeteren. In 2018 en 2019 werd nog maar zo’n 66 procent van de telefoontjes binnen 20 seconden aangenomen door een politiemedewerker van een regionaal servicecentrum (RSC). Het gevolg was dat een deel van de mensen tijdens het wachten de verbinding verbrak. Het aantal afhakers is door de betere bereikbaarheid vorig jaar gedaald met 90 procent. Dat is volgens Weggeman heel positief. “Het is natuurlijk frustrerend voor een beller die ons nodig heeft lang te moeten wachten, maar het is voor de politie zelf ook vervelend. Bellers geven ons informatie die wij nodig hebben om ons werk te kunnen doen.”

Servicecentra gekoppeld
In totaal is er in 2020 bijna 4,5 miljoen keer gebeld naar 0900-8844. Dat is vergelijkbaar met voorgaande jaren. De bereikbaarheid is verbeterd omdat RSC’s aan elkaar gekoppeld zijn. Wie belt met 0900-8844 krijgt in principe een medewerker van de politie aan de lijn in zijn of haar regio. Als het RSC in een bepaalde regio ineens veel oproepen krijgt, worden telefoontjes automatisch verdeeld over servicecentra waar het minder druk is. Zo wordt voorkomen dat tijdens pieken een RSC minder goed bereikbaar is. “Dat het goed werkt, merkten we ook tijdens oudejaarsavond”, vertelt Weggeman. “Mede door de coronamaatregelen en het vuurwerkverbod hadden de RSC-medewerkers het drukker dan ooit. Toch konden we die hoeveeldheid goed aan.”

Chatbot Wout keert terug
Vanwege corona was er in 2020 wel een verschuiving te zien in het soort meldingen. Mensen belden vaker over geluidsoverlast en vuurwerk. Dat is ook terug te zien in de telefoontjes naar 112. Het noodnummer is in 2020 zo’n 3,1 miljoen keer gebeld, dat is ongeveer 7 procent meer dan in de jaren ervoor.
De politie is op veel meer manieren bereikbaar. Van de wijkagent op straat tot steeds meer digitale mogelijkheden. Het afgelopen jaar is er hard gewerkt om ook op social media sneller te reageren. Ook de contactmogelijkheden via de website politie.nl worden verbeterd. Zo komt dit jaar de chatbot terug. Vorig jaar werd hier al mee getest.

Gedeeld

Geef een antwoord