Hulpdiensten slecht voorbereid op telefoonstoringen

De veiligheidsregio’s, waarin politie, brandweer en ambulances samenwerken, zijn slecht voorbereid op telefoonstoringen. Dat is de belangrijkste conclusie van een onderzoek naar een grote storing in Rotterdam, vorig jaar juli.

Door de storing werkten de communicatiesystemen van de hulpdiensten niet en was het noodnummer 112 minder goed bereikbaar. In de havenstad konden de metro’s niet rijden omdat de bestuurders onderling geen contact konden houden. In het onderzoek van het ministerie van Veiligheid en Justitie wordt vastgesteld dat de regio’s geen goed rampenplan hebben voor dit soort situaties.

KPN is inmiddels bezig met het uitbreiden van het aantal cross-connects in zijn netwerk. Dat moet de kans op een storing verkleinen. De falende klokkaart in de cross-connect en het gebrek aan backup voor cross-connects bleken oorzaak van een storing vorig jaar. Cross-connects zijn knooppunten in het netwerk, waar duizenden datalijnen worden verbonden met centrale lijnen.

Gedeeld

Geef een antwoord