Rechter veroordeelt malafide slotenmaker tot terugbetaling

Met behulp van rechtsbijstandsverzekeraar ARAG heeft een inwoner van Amstelveen ruim 750 euro terug gekregen. Dat had een malafide slotenmaker hem laten betalen voor een simpel klusje, zo maakt het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid bekend.

PKVW-adviseur Susanne Schat van het CCV is blij met de uitspraak. “Fantastisch dat hij dankzij deze inzet zijn geld terugkrijgt.” Eerder bereikte de Autoriteit Consument & Markt al dat Google de betaalde vermeldingen van malafide slotenmakers uit de zoekresultaten verwijderde. Dat heeft echter nog geen einde gemaakt aan de cowboys in de beveiligingsbranche. De betreffende slotenmakers doen zich op internet voor als integere partij, maar maken veel slachtoffers. Niet alleen leveren ze slecht werk, ze vragen daarvoor ook veel geld en zetten klanten onder druk om te betalen. Volgens het CCV kan de politie vaak niets uitrichten, als gedupeerden aangifte komen doen. Ook verzekeraars geven aan dat het fenomeen moeilijk aan te pakken is. ARAG dacht hier anders over en zette alles op alles om de cliënt uit Amstelveen zijn geld terug te laten krijgen.

Geïntimideerd
Volgens het Amstelveense slachtoffer zag de website van de slotenmaker er betrouwbaar uit met beloftes als: ‘Wij geven u vooraf aan wat de kosten zijn, zodat u niet voor verrassingen komt te staan’ en ‘Uw tevredenheid is erg belangrijk’. De man zat met een defect slot op de slaapkamerdeur en besloot te bellen. Na een half uurtje werk kreeg hij de rekening gepresenteerd: 758,67 euro. Volgens adviseur Schat had de reparatie niet meer dan 100 euro mogen kosten. Het slachtoffer besloot te betalen omdat hij zich geïntimideerd voelde en de slotenmaker zo snel mogelijk zijn woning uit wilde hebben.

Dagvaarding
Omdat de politie geen actie wilde ondernemen, stapte de Amstelvener naar zijn rechtsbijstandsverzekeraar ARAG. Die zag in eerste instantie weinig mogelijkheden, maar omdat via de pintransactie de contactgegevens achterhaald konden worden van het netwerk dat achter de website zat, ondernam de verzekeraar toch een poging om het teveel betaalde geld terug te vorderen. Eerst door schriftelijk te sommeren het geld terug te betalen. Toen daar niet op gereageerd werd, volgde een dagvaarding. Ook daar werd niet op gereageerd en de slotenmaker verscheen niet bij de zitting. Daarom werd deze bij verstek veroordeeld tot betaling van het volledige in rekening gebrachte bedrag en de proces- en buitengerechtelijke kosten.

Landelijke doorbraak
De zaak speelde al een tijdje geleden, maar het slachtoffer nam naar aanleiding van een uitzending van AVROTROS Opgelicht contact op met het CCV. Hij wilde kijken of hij via het CCV ook andere gedupeerden kan helpen met procederen. Schat vindt het wel jammer dat geen inhoudelijk oordeel heeft plaatsgevonden, want dat had volgens haar voor een landelijke doorbraak kunnen zorgen. “Maar we procederen door met vergelijkbare zaken. Het komt vast wel een keer tot een inhoudelijke uitspraak. Wij hopen dat deze uitspraak andere gedupeerden motiveert om door te zetten.”

Ook slachtoffer geworden?
Het CCV adviseert gedupeerden zich te melden bij het CCV (pkvw@hetccv.nl) en bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) via www.consuwijzer.nl.

Gedeeld

Geef een antwoord