Ruim helft Nederlanders positief over gezichtsherkenning

GetApp Nederland, dochterbedrijf van Gartner, heeft onderzoek gedaan naar het gebruik van en meningen over gezichtsherkenning onder Nederlanders. Daaruit blijkt dat 62 procent hier positief tegenover staat. Wel hangt het er vanaf waarvoor gezichtsherkenning gebruikt wordt. Sommige toepassingen worden als onacceptabel beschouwd.

Op basis van de antwoorden van 1014 fulltime en parttime werknemers en freelancers stelt GetApp vast dat 38 procent van de Nederlanders al wel eens een gezichtsscan heeft gedaan of laten doen. Ondanks dat lage percentage staat de meerderheid (62 procent) van de ondervraagden positief tegenover gezichtsherkenning. 15 procent vindt het zeer acceptabel en 47 procent enigszins acceptabel. Door slechts 7 procent wordt het als onacceptabel beschouwd.

Gebruik bij paspoortcontrole breed geaccepteerd
Het gebruik van de gezichtsscan wordt bij een aantal toepassingen (zeer) positief gevonden. Zo vindt 85 procent van de ondervraagden gezichtsherkenning bij paspoortcontrole acceptabel. Een bekend voorbeeld van deze inzet is de e-gate van Schiphol. Ook wordt gezichtsherkenning bij politiesurveillance of opsporingen door een ruime meerderheid (80 procent) enigszins tot zeer acceptabel gevonden. 43 procent van de ondervraagde Nederlanders vindt het zelfs zeer acceptabel. Hier wegen de voordelen van het oplossen van een mogelijke misdaad zwaarder dan een eventuele inbreuk op hun privacy.
Andere toepassingen waarbij gezichtsherkenning door het merendeel van de respondenten wordt geaccepteerd, is op de smartphone. Zo vindt 75 procent een gezichtsscan bij het ontgrendelen van de telefoon acceptabel. Verder staat 63 procent positief tegenover de facescan bij het inloggen op de online bankapp of bij het uitvoeren van online betalingen.

Verdeeldheid bij het verlenen van fysieke toegang
Wanneer er wordt gekeken naar het verlenen van fysieke toegang door middel van een gezichtsscan of gezichtsherkenning, zijn de meningen van de respondenten verdeeld. Zo is de meerderheid (63 procent) positief over deze toepassing voor toegang tot gebouwen. Volgens de Autoriteit Persoonsgegevens is dit alleen geoorloofd bij zwaar beveiligde instellingen, zoals een kerncentrale, maar niet als het toegang tot een kantoorgebouw of sportvereniging betreft. Tegenover de inzet van gezichtsherkenning voor toegang tot evenementen staan de respondenten twijfelachtig. Er is een grotere groep (48 procent) die deze toepassing niet acceptabel vindt dan de groep die dit wel vindt (47 procent). Gezichtsherkenning werd al intensief ingezet bij de Olympische Spelen in Tokio. Ook in Nederland wordt dit tegenwoordig gebruikt, vooral bij de ingang van voetbalstadions.

Huiverig voor commercieel gebruik
Een ruime meerderheid (67 procent) van de respondenten beschouwt gezichtsherkenning voor gepersonaliseerde reclame als onacceptabel. Hierbij moet gedacht worden aan een op maat gemaakte advertentie op een reclamebord voor een voorbijganger. Ook het inzetten van emotiedetectie ziet het merendeel (59 procent) als onacceptabel. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van gezichtsherkenningssoftware met AI en taalanalysetools in recruitment om bepaalde emoties en persoonlijkheidseigenschappen van kandidaten te kunnen bepalen.

Positief als het veiligheid betreft
De uitkomsten van het onderzoek tonen aan dat het grote publiek vrij positief is over het gebruik van gezichtsherkenning wanneer het veiligheid en bescherming betreft. Wanneer het in verband wordt gebracht met consumptie, marketing of betalingen in fysieke winkels, ligt de acceptatie een stuk lager. Ondanks dat de technologie al breed wordt ingezet, is het de vraag waar de grens moet worden getrokken. Daar buigen privacytoezichthouders zich momenteel over.

Methodologie
Het onderzoek werd uitgevoerd middels een online enquête bij een ISO 20252 gecertificeerd platform. Er deden 1014 respondenten aan dit onderzoek mee. Die zijn werkzaam in verschillende sectoren en tussen de 18 en 65 jaar (behalve 2 procent 65-plussers). Het ging om 49 procent mannen en 51 procent vrouwen. Van de ondervraagde respondenten werkt 63 procent in fulltime dienstverband en 26 procent in parttime dienstverband. 6,3 procent was freelancer, de rest anders. Het onderzoek is uitgevoerd in juni 2021.

Deel dit artikel via: