Scanstraten voor Belgische HST-stations

De Belgische stations krijgen extra beveiliging voor passagiers die met hogesnelheidstreinen willen reizen. Bagage gaat door de scanner en agenten worden opgeleid in het herkennen van verdacht gedrag. Voorlopig gaat het om steekproeven.

De extra beveiliging wordt toegepast op de stations Brussel-Zuid, Antwerpen-Centraal en Luik-Guillemins. Er worden steekproeven uitgevoerd op de bagage en agenten krijgen een opleiding in het detecteren van verdacht gedrag. Burgemeester Bart De Wever van Antwerpen zegt dat hij de extra beveiliging van het grootste station in zijn stad niet meer dan normaal vindt.

Willekeurig
Wie in België met een hogesnelheidstrein wil reizen loopt een kans van één op tien op extra controle. De keuze wordt met behulp van een apparaat willekeurig bepaald. Met een metaaldetector en bagagescanner wordt dan gekeken of de reiziger wapens of explosieven bij zich heeft. Minister Jan Jambon van Binnenlandse Zaken geeft toe dat op deze wijze niet elke terrorist uit de rij gehaald kan worden. De maatregelen is volgens hem dan ook vooral bedoeld om af te schrikken. “Terroristen kiezen altijd de weg van de minste weerstand en nu weten ze dat er een grote kans op controle is op de hogesnelheidslijn.” Toch wordt er ook gericht gecontroleerd. Dat gebeurt door de politie op basis van ‘behavior analyzes’. Voor Brussel-Zuid zijn al tien agenten opgeleid, die hun kennis gaan doorgeven aan collega’s in andere gemeenten. Ook in gemeenten waar geen hogesnelheidstreinen stoppen.
De federale regering betaalt de extra beveiliging van de stations, die eenmalig 15,7 miljoen euro en jaarlijks 6,6 miljoen kost.

Gedeeld

Een gedachte over “Scanstraten voor Belgische HST-stations”

  1. ik zou hier nog een stap verder in gaan en beveiligingspersoneel ook een training geven omdat zij veelal in de buitenste ring werken kunnen zij die extra ogen en oren zijn om in een vroeg stadium te signaleren. Train ze op signaleren en door communiceren van eventuele verdachte situaties hoe eerder er signalen binnenkomen hoe efficiënter hierop gereageerd kan worden.

Geef een reactie