Beveiliging nieuws

Onze partners

CSL

SmartCell

Paraat

Avigilon Alta

Genetec

Explicate

ASSA ABLOY

Unii

Alarm Meldnet

Regio Control Veldt

Top Security

Connect Security

Milestone

IDIS

ASIS

DZ Technologies

EAL

SOBA

Securitas

HID

VBN

VAIBS

Add Secure

Ajax Systems

Trigion

SmartSD

CardAccess

VVNL

RoSecure

VideoGuard

De Beveiligingsjurist

MPL

Secusoft

Uniview

20face

Nimo Dog Security

Paxton

Seris

OSEC

Akuvox

BHVcertificaat.online

Bydemes

Kiwa

Bosch Security Systems

Lobeco

HD Security

Eizo

i-Pro

NetworxConnect

ARAS

2N

Dero Security Products

CDVI

Advancis

Multiwacht

Service Centrale Nederland

PG Security Systems

Brivo

Alphatronics

Dahua

ADI

SMC Alarmcentrale

Seagate

GFT

Sequrix

Crown Security Services

Koninklijke Oosterberg

Hikvision

JMB Groep

G4S

Optex

Eagle Eye Networks

Gold-IP

VEB

Traka ASSA ABLOY

NIBHV

Hanwha Vision Europe

Masset Solutions

Nimo Drone Security

Oribi ID Solutions

Nenova

Centurion

Schadevergoeding na datalek bijna onmogelijk

3 september 2021
Redactie
06:30

Als een bedrijf of instantie gehackt wordt, kunnen persoonsgegevens worden gestolen. Voor slachtoffers kan dat vergaande consequenties hebben, zoals identiteitsfraude. Helaas is het voor slachtoffers nauwelijks mogelijk de schade te verhalen, aldus dr. Tim Walree, die op dit onderwerp promoveerde.

Op het Darkweb is een levendige handel in gestolen persoonsgegevens. Criminelen kunnen deze gebruiken om fraude te plegen, zich als een ander voor te doen en op naam van slachtoffers huurcontracten afsluiten om bijvoorbeeld een drugslaboratorium te huisvesten. Het is al meerdere keren gebeurd dat slachtoffers daar ernstige consequenties van ondervonden, terwijl het lekken van hun gegevens buiten hun schuld was gebeurd. De schade verhalen op het bedrijf of de instantie waar het datalek plaatsvond, is zo goed als onmogelijk, aldus Walree. Dat komt vooral omdat het moeilijk te bewijzen is hoe groot de daadwerkelijk geleden schade is, zo vertelt hij tegenover NU.nl. Voor concrete schade is nog wel een vergoeding te eisen, maar de grootste schade is vaak van immateriële aard en dat is lastig te onderbouwen. Te denken valt aan ergernis en onzekerheid, die kunnen leiden tot verminderd functioneren in de samenleving en op het werk. Alleen bij misbruik van medische gegevens wil een rechter volgens Walree nog wel eens meegaand zijn met het slachtoffer.

Banken
Daarnaast worden ook banken steeds terughoudender met het compenseren van slachtoffers van phishing en andere vormen van digitale fraude. Wie zelf geld overmaakt naar een fraudeur hoeft in de regel niet op een schadevergoeding te rekenen. Dat gebeurt de laatste tijd steeds vaker door met name ouderen die denken door hun bank gebeld te worden met de waarschuwing dat hun rekening mogelijk gehackt is en het geld snel ‘veilig’ gesteld moet worden. Verder kan het lang duren voordat gestolen persoonsgegevens misbruikt worden en dan is het voor het slachtoffer moeilijk om het verband aan te tonen tussen de gegevensdiefstal en de geleden schade. Walree pleit ervoor dat rechters sneller een schadevergoeding toekennen als persoonsgegevens door een datalek in verkeerde handen vallen. Mogelijk gaat een uitspraak van het Europese Hof binnenkort tot een doorbraak leiden.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

MPL

Suricat

Seagate

Videoguard

Wordt een partner