Beveiliging nieuws

Onze partners

G4S

Genetec

Seris

Kiwa

De Beveiligingsjurist

Bydemes

Nimo Dog Security

JMB Groep

ASSA ABLOY

DZ Technologies

Dero Security Products

Secusoft

NIBHV

Ajax Systems

IDIS

Service Centrale Nederland

SmartCell

GFT

VEB

Nenova

NetworxConnect

2N

i-Pro

Alarm Meldnet

Oribi ID Solutions

SMC Alarmcentrale

Eagle Eye Networks

CSL

SmartSD

Eizo

SOBA

Traka ASSA ABLOY

EAL

Alphatronics

Lobeco

CDVI

HD Security

RoSecure

Unii

VBN

Optex

Brivo

BHVcertificaat.online

Hanwha Vision Europe

Milestone

Trigion

HID

Add Secure

VAIBS

VideoGuard

Seagate

Boon Edam

Paxton

Akuvox

Uniview

Avigilon Alta

Masset Solutions

VVNL

Top Security

Koninklijke Oosterberg

Dahua

Bosch Security Systems

Multiwacht

ADI

ASIS

PG Security Systems

Hikvision

20face

Nimo Drone Security

ARAS

Paraat

Gold-IP

Crown Security Services

Securitas

Centurion

MPL

Sequrix

Regio Control Veldt

Advancis

CardAccess

OSEC

Explicate

Connect Security

Schiphol neemt centrale controlepunten in gebruik

1 juni 2015
Redactie
08:29

Amsterdam Airport Schiphol heeft in Vertrekhal 1 een nieuw securityfilter gebouwd. Security as a service noemt de luchthaven de nieuwe controle van passagiers.

De Security Scan op Amsterdam Airport Schiphol wordt ingezet bij de security – en douane controle van passagiers. De verbouwing van het securityfilter was nodig om het groeiende aantal passagiers te kunnen accommoderen en om voorbereid te zijn op de toekomstige wet- en regelgeving. Schiphol wil met de verbouwing echter vooral het securityproces zo comfortabel en prettig mogelijk maken voor de reizigers.

Door een combinatie van slimme procesinnovaties, heldere informatievoorziening, gastvrije service en een rustig ogend interieur, kunnen zij comfortabeler en vlotter door de securitycontrole heen. De nieuwe securitylanes hebben ronde vormen en lichte kleuren, natuurlijke en geluiddempende materialen en subtiele verlichting. Ook werkt de luchthaven met ‘neutraliserende’ geuren en geluidsdempende effecten bij de controles.

De vele tientallen controlepunten aan de gates vervallen. In plaats daarvan kent de luchthaven vanaf 3 juni vijf grote centrale controlepunten waar passagiers door de beveiliging moeten. Het controleren van passagiers en handbagage moet daarmee straks maximaal 10 minuten duren. Reizigers in business class zijn maximaal 5 minuten kwijt.

De afgelopen twee jaar was het vliegveld bezig met een ingrijpende verbouwing die 400 miljoen euro kostte. Voor de centrale beveiligingspunten is de ruimte op Schiphol met 45.000 vierkante meter uitgebreid. Zo is in twee vertrekhallen een extra verdieping gebouwd.

Van de verbouwing profiteren vooral passagiers die vliegen naar landen buiten Europa. Die moesten na de paspoortcontrole en een verblijf in de taxfreezone bij de gate weer in de rij staan voor de beveiligingscheck. Ook wordt de overstap gemakkelijker voor reizigers uit landen, zoals de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Zij hoeven bij een transfer op Schiphol niet opnieuw een controle te ondergaan.

security scan SchipholSecurity Scan op Amsterdam Airport Schiphol geen privacy issues
Schiphol beschikt als enige luchthaven op de wereld over Security Scans voorzien van een screeningstechnologie waarbij de privacy is gewaarborgd. Zo worden de beelden geanalyseerd door een computer en niet door operator op afstand. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de zogenoemde millimeter wave technologie.

De Security Scan mag niet verward worden met de Bodyscan die door de Douane op de luchthaven bij de zogenaamde 100% controles wordt gebruikt. De Bodyscan maakt, in tegenstelling tot de Security Scan, gebruik van röntgenstralen die door de huid gaan om ingeslikte goederen te traceren

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Videoguard

Seagate

MPL

Suricat

Wordt een partner