Scholen luiden noodklok over criminele leerlingen
Een leerling die een doorgeladen vuurwapen op zak had. Een met een vuurwerkbom opgeblazen gevel van een school. Voor Mariëtte van Leeuwen van scholenkoepel iHUB is de maat vol, vertelt zij tegen RTL Nieuws. De problemen spelen in het gehele onderwijs. Toch wordt zelden aangifte gedaan.
Scholen komen uit vrees voor reputatieverlies niet snel naar buiten met hun problemen. Op die manier komt er ook geen oplossing voor, stelt Van Leeuwen. Daarom wil zij dat de beerput open gaat. Haar organisatie geeft met dertig scholen speciaal onderwijs aan zo’n 3000 leerlingen. Maar zij benadrukt dat de problemen zeker niet alleen in het speciaal onderwijs spelen. Extreme voorbeelden zijn steekincidenten, cocaïnehandel en bendes die leerlingen voor de school opwachten, omdat er een ‘prijs’ op hun hoofd staat. In totaal telde iHUB het afgelopen jaar 3500 incidenten. Bovendien worden de incidenten steeds ernstiger van aard.
Drillmuziek
Veel geweld wordt toegeschreven aan de zogenoemde drillmuziek. Jongeren worden gestimuleerd om gewelddadige bendes te vormen en andere bendes uit te dagen. Ook het gebruik van messen wordt daarbij verheerlijkt. Er zijn al verschillende jonge slachtoffers gevallen met even zo jonge daders. Voor docenten zijn het angstige tijden. Op de vergaderagenda staat tegenwoordig wat gedaan moet worden als de school door een bende wordt aangevallen. Zelfs basisscholen hebben in toenemende mate te maken met steekwapens en drugs. Volgens de Stichting School en Veiligheid gebeurt dat ook op de ‘beste’ scholen. Toch blijft het gissen, want er vindt in het onderwijs geen incidentenregistratie plaats. Scholen zijn dat ook niet verplicht. Niemand, ook de overheid niet, beschikt daarom over betrouwbare cijfers. Volgens Van Leeuwen worden de problemen steeds erger, ondanks allerlei maatregelen zoals kluiscontroles, cameratoezicht en extra begeleiding voor leerlingen. De scholen zouden meer samenwerking met de politie willen. Die komt wel als er een noodoproep is, maar helpen niet bij de aanpak van het ongewenste gedrag van leerlingen.