Sinterklaas en Kerst 19 euro duurder door winkeldiefstallen

Iedere Nederlander betaalt 19 euro extra voor Sinterklaas en Kerstmis doordat winkeliers genoodzaakt zijn schade door diefstal in de prijzen door te berekenen. Dat concludeert Checkpoint Systems.

Nederlandse consumenten betalen in de laatste drie maanden van het jaar gemiddeld 19 euro teveel in de winkel. Dat is de marge die de Nederlandse detailhandel verrekent om de kosten van gestolen spullen te compenseren. Checkpoint Systems toont aan dat winkeldiefstal de Nederlandse winkeliers tijdens de feestperiode 329 miljoen euro kost. Speelgoed, kleding en luxe etenswaren worden het meest gestolen.

Keerzijde
Met Sinterklaas, Kerstmis en Nieuwjaar voor de deur, bevindt de Nederlandse winkelier zich in de drukste periode van het jaar. In deze periode wordt maar liefst 32 procent van de totale jaaromzet gerealiseerd. Dat is ongeveer 32 miljard euro. Maar de feestperiode heeft ook een keerzijde. Voor de Nederlandse winkelier liggen de marges in de maanden oktober, november en december lager dan ze zelf verwachten. Ook winkeldieven zijn namelijk zeer geïnteresseerd in de ruimere en duurdere assortimenten in de winkels.

Enorme hectiek
Pjotr van Wuyckhuyse van Checkpoint Systems: “Retailers promoten tijdens de feestdagen meer luxe artikelen in de winkel. Dat maakt dat ze extra aantrekkelijk zijn en dus eerder gestolen worden. Anderzijds heerst er bij de retailer een enorme hectiek tijdens deze periode: extra openingstijden en extra drukte op de winkelvloer. En ook het personeel draait extra uren. Dat alles samen zorgt ervoor dat winkeldieven minder snel opvallen.”

Populair
Speelgoed, kleding en luxe etenswaren meest gestolen. Vooral speelgoed, kleding en luxe voedingsmiddelen zijn populair bij winkeldieven in Nederland. Dat het net om die producten gaat, toont aan dat diefstal vaak wordt gepleegd onder invloed van sociale druk.

Top 5 meest gestolen goederen in alfabetische volgorde:

Grootwarenhuis     Kledingwinkel      Supermarkt   
Cosmetica Accessoires Alcohol
Electronica Jeans Babyvoeding
Jeans Juwelen Cosmetica
Schoenen Lingerie Gourmetkaas
Speelgoed Schoenen Vlees en vis

Pjotr van Wuyckhuyse van Checkpoint Systems: “Consumenten verlagen zich sneller tot stelen tijdens de dure feestperiode. Ze willen hun kinderen toch net dat duurdere speeltje kunnen geven onder de kerstboom of hun familie imponeren tijdens de feestmaaltijd.”

Lagere marges
De Nederlandse retailers verwachten tijdens de komende drie maanden 43 procent meer omzet te draaien dan gedurende de rest van het jaar. De studie van Checkpoint Systems geeft echter aan dat de marges onder druk staan. In de maanden oktober, november en december liggen ze 7 procent lager dan in de andere negen maanden.
Pjotr van Wuyckhuyse van Checkpoint Systems: “Onze berekeningen geven aan dat het verlies door winkelcriminaliteit 24 procent hoger ligt dan de andere maanden. Als retailers erin slagen de winkeldiefstallen de komende maanden terug te dringen, dan verhogen ze hun marge dus aanzienlijk. Beveiligingstechnieken helpen om in de hectiek van de feestdagen toch extra alert te zijn om winkeldieven bij de kraag te vatten.”

Over de studie
De Retail Holiday Season Global Forecast 2016 is een wetenschappelijke studie uitgevoerd door Professor Ernie Deyle, een autoriteit op het gebied van winkelcriminaliteit. Hij berekende het omzetverlies op basis van publiek toegankelijke financiële data uit 2015 en liet daar de resultaten op los van de Wereldwijde Diefstalbarometer 2015. Op die manier berekende hij de verliezen voor de retailsector tijdens de feestdagen 2016. Hij deed dit voor de Verenigde Staten, België, Duitsland, Frankrijk, Het Verenigd Koninkrijk, Italië, Nederland, Portugal, Spanje, Australië, China, Hong Kong en Japan.

Over Checkpoint Systems, Inc.
Checkpoint Systems is een wereldwijde leverancier op het gebied van oplossingen die de detailhandel helpen de beschikbaarheid en beveiliging van hun producten te vergroten. Checkpoint Systems is een divisie van CCL Industries.

Deel dit artikel via: