Beveiliging nieuws

Onze partners

Lobeco

Milestone

Explicate

IDIS

Ajax Systems

Masset Solutions

Paxton

Koninklijke Oosterberg

ADI

Paraat

Nenova

ASIS

SMC Alarmcentrale

Nimo Dog Security

Traka ASSA ABLOY

Seris

Multiwacht

VBN

Akuvox

BHVcertificaat.online

Alarm Meldnet

Eagle Eye Networks

Avigilon Alta

De Beveiligingsjurist

ARAS

SmartSD

GFT

VideoGuard

Alphatronics

EAL

VAIBS

Oribi ID Solutions

Advancis

VVNL

PG Security Systems

OSEC

JMB Groep

Genetec

Secusoft

Optex

i-Pro

Unii

CDVI

Hanwha Vision Europe

Bydemes

Centurion

Add Secure

VEB

Sequrix

Brivo

Kiwa

HID

Service Centrale Nederland

SmartCell

20face

Eizo

Trigion

Top Security

Hikvision

Dahua

NetworxConnect

ASSA ABLOY

DZ Technologies

Dero Security Products

Nimo Drone Security

Gold-IP

HD Security

Securitas

MPL

Uniview

CSL

G4S

NIBHV

Connect Security

2N

CardAccess

Crown Security Services

RoSecure

Regio Control Veldt

Bosch Security Systems

SOBA

Seagate

Slim en snel buren, gemeente of politie waarschuwen

8 maart 2020
Redactie
10:07

Via het nieuwe meldingsplatform BART! is het nu eenvoudig mogelijk om een incident in de wijk te melden, zoals geluidsoverlast of problemen met hangjongeren. Het werkt met slimme techniek om snel buren, gemeente en politie tegelijk op de hoogte te brengen.

BART! staat voor Burger Alert Real Time. Het is een real time, digitaal meldingsplatform voor bewoners om verdachte situaties 24/7 te delen met politie, gemeente en andere BART! -gebruikers. De techniek achter BART! maakt gebruik van bestaande apps en sociale mediaplatforms, zoals Facebook, Instagram, Twitter en WhatsApp. Bij overlast, verdachte situaties of sociale problemen geven bewoners via BART! een digitale waarschuwing aan elkaar, en indien nodig onderneemt de politie of de gemeente direct actie.

Verschil
Op dit moment zijn er al bewonersinitiatieven om de leefbaarheid en veiligheid in de wijk te vergroten, zoals de WhatsApp-buurtgroepen en buurtwachten. Wat is dan het verschil? BART! gaat uit van een nieuwe technologie die werkt volgens algoritmes. Dit houdt in dat als een bewoner een bericht stuurt via BART! het systeem een bepaalde combinatie van woorden uit dat bericht herkent en er verband tussen legt. Met behulp van slimme technologie worden deze online berichten automatisch geselecteerd en gestructureerd aangeboden aan het juiste loket bij gemeente of politie.

Snelle melding en actie
De melding van een bewoner wordt automatisch door het systeem doorgestuurd naar de instantie die erover gaat, zonder dat er een telefoontje aan te pas komt of dat een bericht eerst door iemand moet worden uitgelezen. Er komt dan een waarschuwing binnen bij de meldkamer waardoor een medewerker weet dat er op een bepaald adres wat aan de hand is.

Drempel
René Rosmolen werkt bij de meldkamer en heeft, als operationeel specialist, veel te maken met social media en innovatie. Over BART! zegt hij: “Bij een verdacht incident is de drempel voor bewoners vaak te hoog om 112 te bellen. Het is dan eenvoudiger om even een berichtje te sturen naar de politie. Die online berichten komen vaak van jongeren die minder snel geneigd zijn om te bellen om iets te melden en vaker online zijn. Voor de politie zijn de online berichten gunstig. Het levert extra informatie op en er zijn meer bewoners die getuigen over hetzelfde incident. Daarnaast kun je sneller handelen omdat je meteen de locatiegegevens bij de hand hebt en precies kunt zien waar de melder zich bevindt.”

Filters
BART! is nog een experimenteel systeem. De eerste proeftuinen in Den Haag zijn gebruikt om het meldingsplatform uitgebreid te testen en in de toekomst verder te ontwikkelen, zodat het platform beter aansluit bij de behoefte van bewoners. “Een bewoner kan met BART! zelf kiezen wanneer en op welke manier hij contact opneemt met de politie”, vertelt de Haagse inspecteur wijkzorg politie Mart Spruijt. “Dat werkt drempelverlagend, want een bewoner kan ons dan via meer verschillende kanalen bereiken, dan alleen via het huidige 0900-8844 nummer. Een ander voordeel is dat het systeem van BART! filters heeft, waardoor een bericht over een losse stoeptegel niet meer bij de politie binnenkomt maar automatisch naar de gemeente gaat. En als er een overlastmelding bij de politie binnenkomt hebben we meteen de locatiegegevens van bewoners, zodat we sneller kunnen ingrijpen.”

Moderator belangrijk
Uit de praktijkproef blijkt dat een goede moderator in een appgroep ook belangrijk is. Weerbaarheidsprofessional Edwin van Rijswijk heeft als bewoner deelgenomen aan de praktijkproef van BART!  Hij zegt daarover: “Het systeem via sociale media is een mooie aanvulling in het contact met de politie. Dat kan naar mijn idee nog verder worden doorontwikkeld, zodat je bij een incident als bewoner ook real time aan de meldkamer een video kan laten zien of een spraakbericht kan doorgeven.”

Doorontwikkeling BART!
Op donderdag 5 maart werden de opgedane inzichten met BART! uit de praktijkproef Den Haag landelijk gedeeld met betrokken professionals. De resultaten kunnen nu worden uitgewerkt naar een daadwerkelijke aanpak in de praktijk. De input van de bewoners en betrokken professionals wordt daarbij meegenomen.BART! is een project waaraan de gemeente Den Haag, de politie, CGI, TNO, TU Delft en TIGNL samenwerken.

Meer informatie via: https://www.bartportal.nl/wat-is-bart/

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Seagate

Suricat

Videoguard

MPL

Wordt een partner