Beveiliging nieuws

Onze partners

Hikvision

Trigion

Gold-IP

CDVI

Genetec

Optex

Dero Security Products

Dahua

Uniview

20face

i-Pro

Crown Security Services

Milestone

DZ Technologies

VVNL

Paxton

Regio Control Veldt

SmartCell

Hanwha Vision Europe

ASIS

Masset Solutions

Connect Security

HID

Brivo

Multiwacht

PG Security Systems

Nenova

CSL

SmartSD

Eagle Eye Networks

SOBA

2N

JMB Groep

Sequrix

Seris

ARAS

Traka ASSA ABLOY

Service Centrale Nederland

Alphatronics

ADI

Securitas

G4S

VAIBS

Nimo Dog Security

EAL

VEB

IDIS

RoSecure

De Beveiligingsjurist

Unii

Centurion

Ajax Systems

VideoGuard

SMC Alarmcentrale

NetworxConnect

Top Security

Koninklijke Oosterberg

Akuvox

VBN

MPL

Explicate

ASSA ABLOY

Oribi ID Solutions

Bosch Security Systems

Secusoft

Alarm Meldnet

Avigilon Alta

Lobeco

OSEC

Seagate

HD Security

Bydemes

NIBHV

Advancis

GFT

Kiwa

BHVcertificaat.online

Eizo

Paraat

Nimo Drone Security

CardAccess

Add Secure

Snelle stijging van fraude via WhatsApp en SMS

25 mei 2019
Redactie
06:04

De zogenoemde WhatsApp-fraude maakt steeds meer slachtoffers. Die ontvangen een bericht van een ‘bekende’ met het verzoek om met spoed geld over te maken. De overheid start nu de campagne ‘Eerst checken, dan klikken’ tegen deze vorm van criminaliteit die al ruim 300.000 euro schade heeft opgeleverd.

De Telegraaf liet de Fraudehelpdesk onderzoek doen naar het aantal gevallen van oplichting, diefstal en identiteitsfraude via WhatsApp. Daaruit bleek dat er dit jaar al meer slachtoffers zich hebben gemeld dan in heel 2018. De cijfers zijn volgens de krant waarschijnlijk nog maar het topje van de ijsberg, omdat maar zo’n 10 procent van de slachtoffers melding zou doen bij de Fraudehelpdesk. Er zijn geen cijfers van aangiftes bij de politie bekend gemaakt, maar ook de politie zegt dat WhatsApp-fraude toeneemt.

Dringend
Bij WhatsApp-fraude zoeken de criminelen een slachtoffer uit via sociale media. Zij gaan vervolgens op zoek naar een familielid en maken daarvoor een WhatsApp-account aan. Van daaruit sturen ze een appje naar het slachtoffer met het verhaal dat er iets vervelends is gebeurd, dat daarom het telefoonnummer is veranderd en dat er dringend wat onkosten moeten worden betaald.
Het advies is om dit soort berichten altijd telefonisch na te gaan. ‘Je hoeft maar even niet op te letten en je bent net die ene persoon die in een mail, betaalverzoek of sms van een internetcrimineel trapt’, aldus de nieuwe overheidscampagne.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

MPL

Suricat

Seagate

Videoguard

Wordt een partner