Beveiliging nieuws

Onze partners

Kiwa

Avigilon Alta

Secusoft

Trigion

Nimo Drone Security

Sequrix

Akuvox

CSL

RoSecure

Bydemes

Nimo Dog Security

Lobeco

SmartSD

Ajax Systems

JMB Groep

Centurion

Alphatronics

Genetec

Alarm Meldnet

Masset Solutions

ADI

Dero Security Products

NIBHV

VEB

i-Pro

Securitas

De Beveiligingsjurist

Connect Security

SmartCell

VideoGuard

Oribi ID Solutions

ASIS

Service Centrale Nederland

Top Security

Milestone

Seagate

ARAS

IDIS

HID

Traka ASSA ABLOY

Nenova

Brivo

HD Security

EAL

ASSA ABLOY

Advancis

OSEC

SMC Alarmcentrale

Eagle Eye Networks

Koninklijke Oosterberg

NetworxConnect

GFT

Paraat

CardAccess

Unii

Paxton

G4S

CDVI

MPL

Crown Security Services

2N

Gold-IP

Add Secure

VBN

Explicate

PG Security Systems

SOBA

DZ Technologies

Multiwacht

Regio Control Veldt

BHVcertificaat.online

Optex

Hanwha Vision Europe

Eizo

VAIBS

VVNL

20face

Dahua

Boon Edam

Hikvision

Bosch Security Systems

Uniview

Seris

Sneller duidelijkheid over vergoeding letselschade

22 juni 2021
Redactie
07:49

Het Verbond van Verzekeraars, de ANWB en Slachtofferhulp Nederland, willen ervoor zorgen dat letselschadeslachtoffers sneller en eenvoudiger duidelijkheid krijgen over welke schadevergoeding zij ontvangen. De organisaties verwachten dat letselschadeslachtoffers zo sneller herstellen. 

Marga de Jager, voorzitter ANWB: “Je wilt als consument geen slachtoffer worden, maar als het gebeurt dan helpt het als er een normenkader is dat je snel duidelijkheid biedt en houvast geeft.” Rosa Jansen, bestuursvoorzitter Slachtofferhulp Nederland: “Alle betrokken partijen zorgen er zo voor dat letselschadeslachtoffers sneller en eenvoudiger hun schadevergoeding ontvangen. Slachtoffers krijgen zo de regie terug. Dit gaat echt het verschil maken en versnelt het herstel.”

Denktank
Het Verbond, Slachtofferhulp Nederland en de ANWB hebben afgesproken om contact tussen veroorzaker en slachtoffer breder onder de aandacht te brengen. Herstelbemiddeling of Contact Helpt,  Platform voor betrokkenen bij verkeersongevallen, zijn voorbeelden van hoe veroorzaker en slachtoffer onder begeleiding met elkaar in gesprek kunnen gaan. Verzekeraars zullen hun verzekerden wijzen op deze mogelijkheid, net als Slachtofferhulp Nederland nu al doet.

Denktank
Daarnaast willen de drie organisaties een denktank oprichten en met branchepartijen in gesprek gaan over het invoeren van een snellere, eenvoudiger en toegankelijkere schadevaststelling. Het slachtoffer kiest uiteindelijk zelf of de schadeafhandeling volgens de huidige vorm, of op de nieuwe wijze plaatsvindt.
Richard Weurding, algemeen directeur van het Verbond van Verzekeraars: “De afwikkeling van letselschades is heel complex  Daar moet verandering in komen. Met deze verklaring geven wij aan dat we stappen willen zetten naar een eenvoudiger schadeafhandeling. En daar hebben we elkaar hard bij nodig.”

Stappen na rapport Universiteit Utrecht
Sinds de Universiteit Utrecht vorig jaar haar onderzoeksrapport naar langlopende letselschades publiceerde zijn diverse oplossingen gepresenteerd voor de problemen waar slachtoffers tegenaan lopen. Zo heeft De Letselschade Raad onlangs aangekondigd een Kamer voor Langlopende Letselschadezaken in te stellen. Ook worden er maatregelen uitgewerkt, zoals een medisch adviseur en een letselportaal om de aanpak in nieuwe zaken te verbeteren en het proces blijvend te monitoren met klanttevredenheidsonderzoeken. Verzekeraars onderzoeken mogelijkheden om specifiek de afhandeling van whiplash-schades te verbeteren. Ook ontwikkelen verzekeraars een dashboard om meer inzicht te geven in de afhandeling van langlopende letselzaken.

Noodzakelijk
Met dit initiatief willen partijen laten zien dat het noodzakelijk is om daarnaast ook structurele veranderingen te bereiken en verklaren zij daaraan ook gezamenlijk actief bij te dragen. Daarmee wordt onder meer invulling gegeven aan de Kamermotie.
Jaarlijks nemen verzekeraars ongeveer 65.000 letselschadezaken in behandelingUit onafhankelijk onderzoek mede in opdracht van het Verbond blijkt dat ruim 90 procent van de letselschadezaken binnen twee jaar wordt afgehandeld.

Bron: Verbond van Verzekeraars.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Videoguard

Seagate

MPL

Suricat

Wordt een partner