42 procent ondernemers zet CCTV-beveiliging in

42 procent van de ondernemers zet camera’s in om het bedrijfspand te beveiligen. Slechts 14% van hen staat echter in continue verbinding met de meldkamer, die verdachte situaties voortijdig signaleert.

camerabewakingDe helft kijkt pas naar camerabeelden als een incident al heeft plaatsgevonden. Vijf op de honderd mkb’ers kijkt zelfs nooit naar de opnames. Zo blijkt uit de Nationale Veiligheidsbarometer van Securitas.

Uit het onderzoek blijkt verder dat ondernemers zich vooral onveilig voelen door hangjongeren in de buurt of wanneer het bedrijfspand afgelegen ligt en er veel leegstand rondom is. „Mkb’ers doen er verstandig aan niet alleen hun eigen terrein regelmatig kritisch te bekijken op potentiele inbraakrisico’s maar ook dat van de buren. Goede samenwerking met andere ondernemers en de gemeente is essentieel om de veiligheid te waarborgen”, adviseert Securitas.

Zeventig procent van de ondernemers plaatst camera’s aan de gevel van het pand, in het pand (61 procent) en bij de toegang (57 procent). Uit het onderzoek blijkt dat 5 procent de camerabeelden nooit bekijkt, 41 procent doet dit pas na een incident. “Dat heeft tot gevolg dat de schade al is geleden”, stelt Bert den Hartog van Securitas. “Door camera’s bijvoorbeeld te koppelen aan een meldkamer of door intelligente software te gebruiken die automatisch verdachte situaties detecteert, levert de investering maximaal rendement op.”

Camerabeelden worden in de meeste gevallen door een beveiligingsorganisatie uitgekeken (29 procent), maar ook door vaste medewerkers binnen de organisatie (26 procent). In 23 procent van de gevallen worden camerabeelden uitgekeken door verschillende medewerkers. Den Hartog: “Als verschillende medewerkers camerabeelden uitkijken, ligt fraude op de loer. Want wat doen ze met deze beelden? Dit risico moet je als ondernemer goed incalculeren door je medewerkers te screenen of camerabeelden door professionals te laten uitkijken.”

Ondernemers voelen zich met name onveilig door hangjongeren in de buurt of wanneer het bedrijfspand afgelegen ligt. Ondernemers met een bedrijf op een industrieterrein voelen zich vooral onveilig door het aantal inbraken. Den Hartog: “Industrieterreinen liggen vaak afgelegen en er komt veel leegstand voor. Hierdoor lopen bedrijven die daar gevestigd zijn een groter risico op inbraak. Ondernemers doen er verstandig aan niet alleen hun eigen terrein regelmatig kritisch te bekijken op potentiele risico’s maar ook dat van hun buren. Een goede samenwerking met andere ondernemers en de gemeente is essentieel om de veiligheid te waarborgen.”

Beveiligingscamera’s zijn een belangrijk onderdeel van het gehele beveiligingsplan. Maar met alleen camera’s ophangen ben je er nog lang niet. Wiljan van Loon van Securitas vertelt wat er nog meer komt kijken bij goed cameratoezicht.

  • Beveiligingscamera’s op strategische plekken: camera’s registeren alles wat er op een locatie gebeurt. Hang de camera’s op strategisch goede plekken, zodat je elke hoek in kaart kunt brengen. Dit is voor elke situatie verschillend. Bij de ene winkel is het belangrijk om de voordeur in goed in de gaten te houden, bij andere winkels ligt de focus op beveiligen van het magazijn of de kassa.
  • Videoanalyse: slimme software analyseert alle camerabeelden. Bij onverwachte veranderingen in het beeld, gaat er direct een melding naar het observatiecentrum.
  • Observatie: als er een melding binnenkomt is het uiterst belangrijk dat er gekeken wordt of er sprake is van een ongewenste situatie. Met een beveiligingscamera kijk je live mee op de plek van de melding.
  • Beveiligers: indien er sprake is van een ongewenste situatie kan een beveiliger direct ingrijpen. Zo blijft de schade zo beperkt mogelijk.

De Nationale Veiligheidsbarometer van Securitas wordt meerdere keren per jaar uitgevoerd. Het is een structureel onderzoek waarmee inzicht wordt vergaard in de ontwikkelingen in de markt. Ditmaal is het onderzoek uitgevoerd onder midden- en grootzakelijke bedrijven. De resultaten worden gebruikt om zicht op de markt te houden en in de advisering richting de klant. Het onderzoek wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau Multiscope.

Gedeeld

Geef een antwoord