Steeds meer agressie in Nederlandse vliegtuigen

Het aantal gemelde incidenten met passagiers die de orde in vliegtuigen verstoren is in 2018 opnieuw gestegen. Dat meldt de Inspectie Leefomgeving en Transport. Er zijn 1006 incidenten gemeld. De verwachting is dat dit aantal in 2019 verder zal toenemen. Ook de zwaarte van de voorvallen neemt toe.

Uit de inhoud van de meldingen aan het Analysebureau Luchtvaartvoorvallen van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), blijkt dat in 2018 drankgebruik vaker leidt tot agressief gedrag dan in 2017. De meeste incidenten doen zich voor op middellange en langeafstandsvluchten. Daarnaast kennen de nationale vliegmaatschappijen een stijging in 2018 terwijl het aantal meldingen bij low-cost maatschappijen daalt. Bij de eerste categorie vindt 67 procent van de incidenten plaats. De meeste meldingen werden gedaan op vluchten van en naar het Caribisch Nederland, Israël, Griekenland, Spanje en Portugal.
Zo gebeurde het in 2018 twee keer dat een passagier probeerde de cockpit binnen te dringen, terwijl het toestel nog op de grond stond. Zeven keer moest een vliegtuig tijdens de vlucht uitwijken naar een andere bestemming of terugkeren naar de gate.

Gele kaart
Bij zwaardere voorvallen, zoals wanneer sprake is van verbale en/of fysieke agressie, wordt de marechaussee ingeschakeld. Dat gebeurde vorig jaar 176 keer. Ook kan de gezagsvoerder een Notice of Violation (NOV) afgeven. Een NOV wordt ook wel een ‘gele kaart’ genoemd waarmee onhandelbare passagiers formeel gewezen worden op de onwenselijkheid van hun gedrag door bijvoorbeeld een boete. Het percentage van deze zwaardere voorvallen stijgt tot 60 procent in 2018-2019. In 2013 ging het nog om 592 incidenten. In 2014 waren het er al 716 en na een kleine daling in 2015 (674) vertoonde 2016 weer een toename (870). In 2017 ging het 906 keer mis, in 2018 1006 keer en in de eerste helft van 2019 waren er al 626 incidenten.

Unruly Passengers 2018
In 2018 gaan de meeste meldingen over wangedrag, zonder dat er sprake is van drankgebruik of roken. In dit jaar vormt wangedrag ook de voornaamste reden voor het uitgeven van een NOV. In 2017 is wangedrag in combinatie met drank de belangrijkste aanleiding voor een NOV. In beide jaren gaan meldingen over drank vaak gepaard met meldingen over gedrag. Wat opvalt is de daling in 2018 met 44 procent ten opzichte van 2017 bij meldingen die gaan over rokende passagiers, zonder dat dit samen gaat met bijvoorbeeld drank of agressiviteit (20 procent van de meldingen).

Gevaar voor de veiligheid
Passagiers die de orde op deze wijzen verstoren vormen een gevaar voor de veiligheid van het vliegtuig. Meestal is dat indirect, zoals door het hinderen van medepassagiers of het afleiden van cabinepersoneel waardoor zij hun taken niet goed kunnen uitvoeren. Deze voorvallen of incidenten worden door Nederlandse luchtvaartmaatschappijen gemeld aan de ILT.
De incidenten worden geregistreerd door het Analysebureau Luchtvaartvoorvallen (ABL). Dat is onderdeel van de ILT en registreert en analyseert de verplichte meldingen van voorvallen in de Nederlandse burgerluchtvaart. Doel van het ABL is om, samen met de sector, vroegtijdig trends te signaleren zodat betrokken partijen acties kunnen ondernemen om de vliegveiligheid te verbeteren.

Alcohol
Volgens de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC) worden de misdragingen in vliegtuigen in toenemende mate veroorzaakt door alcohol. Men wil dat de instanties beter gaan samenwerken om te voorkomen dat passagiers met te veel drank op aan boord kunnen stappen. Daarnaast lijkt het voor veel passagiers een steeds grotere uitdaging om de instructies van het personeel op te volgen. Men weigert bijvoorbeeld stoelriemen vast te maken of een laptop uit te schakelen. Ook het steeds krapper worden van de zitplaatsen wordt als mogelijke bron van agressie genoemd. Mensen hebben eerder last van elkaar, wat tot geweld kan leiden. De bemanning wordt weliswaar getraind in de-escalerend optreden, maar het blijft moeilijk als iemand onderweg helemaal door het lint gaat.

Deel dit artikel via: