Beveiliging nieuws

Onze partners

Eagle Eye Networks

Explicate

Nimo Dog Security

Masset Solutions

Eizo

Koninklijke Oosterberg

Nenova

CardAccess

De Beveiligingsjurist

ASSA ABLOY

20face

Unii

SmartCell

OSEC

Alarm Meldnet

HID

Service Centrale Nederland

Advancis

Oribi ID Solutions

Ajax Systems

Paraat

Traka ASSA ABLOY

Trigion

SOBA

Dahua

VAIBS

Paxton

VVNL

Nimo Drone Security

Hikvision

Bosch Security Systems

Centurion

NetworxConnect

DZ Technologies

ARAS

Milestone

Connect Security

Secusoft

Avigilon Alta

Alphatronics

Regio Control Veldt

Hanwha Vision Europe

BHVcertificaat.online

Gold-IP

Bydemes

Brivo

Dero Security Products

VEB

Add Secure

NIBHV

SMC Alarmcentrale

Multiwacht

EAL

Top Security

Seris

Uniview

GFT

RoSecure

VBN

IDIS

Boon Edam

MPL

CSL

VideoGuard

Lobeco

i-Pro

Genetec

G4S

SmartSD

2N

JMB Groep

PG Security Systems

Kiwa

Sequrix

Securitas

CDVI

ADI

Akuvox

HD Security

Optex

ASIS

Seagate

Crown Security Services

Steeds meer meldingen ‘valse e-mails’ bij Fraudehelpdesk

7 februari 2016
Redactie
19:19

Bij de Fraudehelpdesk komen steeds meer meldingen binnen over valse e-mails. Daarbij misbruiken de oplichters namen en logo’s van bekende bedrijven om mensen ertoe te verleiden zich aan te melden voor een dure sms-dienst.

De e-mails komen in verschillende varianten. Soms worden grote prijzen beloofd waarbij het slachtoffer een ‘gratis’ lot moet activeren. Vervolgens wordt het bestookt met dure sms-berichten. Nu minder mensen daar in trappen, is een nieuwe methode toegepast. Er wordt nu gebruik gemaakt van logo’s van bedrijven als de Nederlandse Spoorwegen, Albert Heijn en Media Markt. De betreffende bedrijven hebben hier niets mee te maken en lijden er imagoschade door.
Fleur van Eck van de Fraudehelpdesk spreekt op het NOS Journaal over een ‘groeiende plaag’. In de eerste helft van 2015 kwamen 64 meldingen binnen over valse Jumbo-acties, terwijl dat in de tweede helft van dat jaar al zeshonderd keer was. Er komt sowieso steeds meer phishing-mail. In januari ging het om dertigduizend meldingen; tweemaal zoveel als in december. Dit zou volgens Van Eck ook kunnen komen omdat de Fraudehelpdesk steeds bekender wordt. De schade kan flink in de papieren lopen. De ongewenste sms-berichten kosten tot 3 euro per stuk. Een slachtoffer raakt rond de 450 euro kwijt. Van Eck vindt dat de bedrijven van wie de naam wordt misbruikt er goed aan doen consumenten te waarschuwen dat zij niets met de acties te maken hebben.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

MPL

Seagate

Videoguard

Suricat

Wordt een partner