Steeds meer mysteries rond kluisjesroof Rabobank

Het onderzoek naar de mysterieuze kluisjeskraak bij de Rabobank in Oudenbosch wordt er een ‘van de lange adem’. Dat zegt politiewoordvoerder Willem-Jan Uytdehage vandaag in het AD. Inmiddels is duidelijk dat de buit minstens 5 miljoen euro waard is.

De kraak vond het afgelopen weekend plaats. Sinds die tijd is de politie bezig met onderzoek. Het is bijvoorbeeld nog niet duidelijk hoe groot de buit precies is, al wordt die voorzichtig tussen de 5 en de 15 miljoen euro geschat. Veel klanten bewaarden goud in de kluisjes. Vermoed wordt dat de daders daarvan op de hoogte waren en dat zij ook wisten hoe zij het alarmsysteem konden uitschakelen, zodat zij de tijd konden nemen om minstens de helft van de 400 kluisjes open te breken.

Uitdaging
Zelfs de inventarisatie van de buit wordt een uitdaging. Dergelijk kluisjes worden ook gebruikt door belastingontduikers en andere criminelen. Die zullen niet snel melding maken van wat zij zijn kwijt geraakt uit angst voor strafvervolging. Bovendien krijgen zij de schade maar tot maximaal 45.000 euro vergoed, als zij al kunnen bewijzen wat er in het kluisje zat. Het AD sprak verschillende klanten die zeggen voor tienduizenden euro’s aan goud en sieraden bewaard te hebben in de kluisjes. Anderen hadden alleen papieren opgeborgen, zoals verzekeringspolissen, die voor de inbrekers geen waarde hebben.

Geen aanknopingspunten
De politie heeft tot nu toe geen aanknopingspunten. Er worden onder andere beelden verzameld van beveiligingscamera’s in de buurt. Ook van de dagen voorafgaand aan de kraak, omdat waarschijnlijk de omgeving is ‘afgelegd’. Intussen zijn er vermoedens dat de inbrekers hulp van binnenuit hebben gekregen. Bijvoorbeeld van een medewerker die het alarmsysteem kon uitschakelen. Het AD sprak met klanten die alle vertrouwen hadden in de beveiliging van hun kluisje. Het gaat om een automatisch systeem, waarbij een robot de cassette van de klant uit een beveiligde ruimte haalt. Daarvoor moet de klant eerst met behulp van zijn bankpas naar de kluiskamer. Daarbij gaat geen bankmedewerker mee. Eenmaal binnen wordt alles afgesloten en kan de klant zijn cassette door de robot laten ophalen. Bediening gebeurt met de pinpas en een vingerafdruk. Klanten en een oud-medewerker van de bank denken niet dat het mogelijk was om het systeem te kraken of om met geweld de ruimte binnen te komen, zonder dat de hele buurt dat gehoord zou hebben.

 

Gedeeld

Geef een reactie