Strenge Europese regels voor drones boven de 250 gram
Drones, zwaarder dan 250 gram, moeten vanaf juli volgend jaar een chip krijgen en de gebruikers worden verplicht een online cursus met examen te volgen. Dat is het geval van strengere Europese regelgeving, zo werd bekend gemaakt tijdens het Amsterdam Drone Event in RAI Amsterdam.
De regels gelden ook voor particulieren, die vooral via Chinese webwinkels steeds grotere en zwaardere drones kunnen bestellen. De nieuwe regels stellen eisen die in de hele EU gelden. Landen mogen daar zelf nog uitbreidingen aan toevoegen, maar het is niet bekend of dat in de Benelux ook gaat gebeuren. Voor professionele dronegebruikers bestaan al strenge regels, die het zelfs voor de brandweer een uitdaging maken om de toestellen rechtmatig in te zetten.
Goed nieuws
Voor professionele gebruikers zijn de nieuwe Europese regels goed nieuws. Tot nu toe is bijna alles verboden, waardoor effectief gebruik van drones zo goed als onmogelijk is. Vanaf juli 2020 wordt het makkelijker om drones in te zetten voor bijvoorbeeld toezicht, dakinspecties, rampenbestrijding of het vervoer van belangrijke pakketjes. Denk aan het sturen van een AED naar een reanimatiegeval. Recreatieve gebruikers zullen minder blij zijn. Die moeten zich verplicht verdiepen in wat wel en wat niet mag, zoals het vliegen in de buurt van luchthavens. De kennis wordt getoetst met een examen. Ook wordt het verboden om drones van boven de 250 gram te gebruiken, als deze niet zijn voorzien van een speciale chip die bijvoorbeeld vliegen in de buurt van een verboden zone onmogelijk maakt. Met deze maatregel wil de EU voorkomen dat er onbedoeld ongelukken gebeuren als bijvoorbeeld een grote drone in de straalmotor van een verkeersvliegtuig terecht komt.
Dutch Drone Delta
De nieuwe regels zijn opgesteld door de European Union Aviation Safety Agency (EASA). In Nederland gaat de woensdag opgerichte Dutch Drone Delta zich bezighouden met het stimuleren van legitiem gebruik van professionele drones. In deze organisatie zijn onder andere Schiphol, KLM, de Rotterdamse haven, dronecluster Space53, Luchtverkeersleiding Nederland, kenniscentrum NLR, verzekeraar ASR, Rijkswaterstaat, KPN en de RAI vertegenwoordigd. Ook deze partijen zijn een groot voorstander van regulering, omdat door particulieren veroorzaakte ongelukken een behoorlijke impact kunnen hebben op professioneel gebruik. Volgens onderzoeksbureau Motivaction heeft al een op de tien Nederlandse huishoudens één of meerdere drones van allerlei soorten en afmetingen.