Beveiliging nieuws

Onze partners

Eizo

Top Security

VBN

Optex

Explicate

Paxton

CSL

Eagle Eye Networks

Avigilon Alta

ADI

Advancis

Genetec

20face

Seagate

Alarm Meldnet

Bosch Security Systems

i-Pro

VideoGuard

G4S

SmartSD

VAIBS

HID

EAL

RoSecure

OSEC

Seris

2N

Dero Security Products

HD Security

Bydemes

SOBA

Uniview

VEB

Brivo

De Beveiligingsjurist

Trigion

ASSA ABLOY

Add Secure

Unii

DZ Technologies

Ajax Systems

Sequrix

Oribi ID Solutions

Service Centrale Nederland

GFT

SMC Alarmcentrale

Hikvision

Nimo Drone Security

Nenova

Koninklijke Oosterberg

Dahua

ASIS

Secusoft

Alphatronics

Regio Control Veldt

CDVI

PG Security Systems

Paraat

Masset Solutions

BHVcertificaat.online

NetworxConnect

CardAccess

ARAS

Gold-IP

Nimo Dog Security

Kiwa

Lobeco

Centurion

NIBHV

JMB Groep

MPL

Akuvox

Crown Security Services

VVNL

Hanwha Vision Europe

Milestone

IDIS

Securitas

SmartCell

Connect Security

Multiwacht

Traka ASSA ABLOY

Te weinig politie voor openbare orde op straat

3 februari 2016
Redactie
07:32

Gemeenten zijn voor handhaving van de openbare orde steeds meer aangewezen op stadswachten en particuliere beveiligers. Daarvoor waarschuwt de Stichting Maatschappij en Veiligheid (SMV). De organisatie pleit ervoor om een deel van de politietaken van het ministerie van Veiligheid en Justitie terug te brengen naar het ministerie van Binnenlandse Zaken.

De Stichting Maatschappij en Veiligheid (SMV) maakt zich, samen met vele anderen, zorgen over de huidige ontwikkelingen rondom het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Het zou er alle schijn van hebben dat de enorme omvang het ministerie parten speelt. Sinds de start van de Nationale Politie valt het gehele politieapparaat onder V&J, maar ook bijvoorbeeld de brandweer valt – via de Veiligheidsregio’s – niet langer onder het Ministerie van Binnenlandse Zaken, maar onder Veiligheid en Justitie.

De politie heeft van oudsher twee taken: handhaven openbare orde en hulpverlening (met de burgemeester als gezagsdrager); en de opsporing (met de officier van justitie als gezagsdrager). Sinds de invoering van de Nationale Politie is het beheer over de gehele politie in handen van de korpschef, die verantwoording verschuldigd is aan de minister van Veiligheid en Justitie. Het monopolie over de politie ligt dus bij Veiligheid en Justitie. Met als risico dat de opsporingstaak van de politie gaat prevaleren boven de openbare orde taak.

Er zijn volgens de stichting argumenten om de politie in zijn geheel onder één ministerie te brengen. De SMV gelooft in ‘politie van wijk tot wereld’ en is van mening dat de beide politietaken onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Echter, in de praktijk worden vele politietaken overgenomen door een ‘bonte verzameling’ van BOA’s, stadswachten, particuliere beveiligers en wat al niet meer, die volgens de SMV veelal van een ander niveau zijn dan de politie. Omdat de burgemeesters niet langer het beheer hebben over de politie, is het begrijpelijk dat zij hun toevlucht nemen tot een eigen toezicht- en handhavingsapparaat. Een nieuwe gemeentepolitie is hierdoor aan het ontstaan. Met als gevolg dat er van onlosmakelijkheid van de politietaken al lang geen sprake meer is.

Op basis hiervan én op basis van de constatering dat het erop lijkt dat het Ministerie van Veiligheid en Justitie te omvangrijk is geworden om goed aangestuurd te worden, pleit de SMV voor een terugkeer naar een systeem van checks and balances. Een systeem waarbij beide ministeries – Veiligheid en Justitie én Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties – zorgen voor evenwicht tussen de beide politietaken.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Seagate

MPL

Suricat

Videoguard

Wordt een partner