Beveiliging nieuws

Onze partners

SmartCell

ASSA ABLOY

Securitas

RoSecure

Dero Security Products

Kiwa

VEB

Paxton

Explicate

Alphatronics

HID

HD Security

Seagate

Lobeco

Advancis

Top Security

Traka ASSA ABLOY

BHVcertificaat.online

Akuvox

ARAS

SmartSD

Crown Security Services

VAIBS

Centurion

JMB Groep

Boon Edam

Brivo

20face

Hanwha Vision Europe

Service Centrale Nederland

ADI

NIBHV

Nimo Drone Security

Genetec

Milestone

Connect Security

PG Security Systems

CSL

Optex

Masset Solutions

Add Secure

Secusoft

EAL

Avigilon Alta

Oribi ID Solutions

Nimo Dog Security

OSEC

Eagle Eye Networks

ASIS

Multiwacht

VVNL

Ajax Systems

SOBA

IDIS

De Beveiligingsjurist

Bydemes

Gold-IP

Bosch Security Systems

VideoGuard

Hikvision

Dahua

Regio Control Veldt

NetworxConnect

2N

MPL

Paraat

SMC Alarmcentrale

Koninklijke Oosterberg

GFT

Uniview

Eizo

Alarm Meldnet

CardAccess

i-Pro

Unii

DZ Technologies

Trigion

VBN

Seris

Sequrix

CDVI

Nenova

G4S

Telefonische oplichting door nepagenten

12 oktober 2021
Redactie
13:06

De politie waarschuwt voor een nieuwe variant van telefonische oplichting. Nepagenten en zogenaamde medewerkers van andere overheidsinstanties proberen zo mensen geld afhandig te maken. Als het nodig is, gaan ze intimidatie niet uit de weg. Aan het eind van het gesprek zijn slachtoffers soms duizenden euro’s armer.

De politie benadrukt dat overheidsinstanties nooit naar betaalgegevens vragen en nooit vragen om software op de telefoon of computer te installeren.
Telefonische oplichters maken regelmatig gebruik van nieuwe trucs om mensen geld afhandig te maken. Bij de politie komen de laatste tijd steeds vaker meldingen en aangiftes binnen van oplichting door nepagenten. Maar ook van criminelen die zich voordoen als medewerkers van het ministerie van Justitie en Veiligheid, de Hoge Raad en de Belastingdienst worden genoemd in deze meldingen.

Dreigend en intimiderend
Opvallend bij deze nieuwste vorm van oplichting is dat de oplichters vaak gebrekkig Engels spreken of met een sterk accent, maar soms ook Nederlands. Deze oplichting gebeurt op verschillende manieren. Ze laten mensen geloven dat er iets mis is met hun BSN, of er zouden hoge boetes open staan of een arrestatiebevel uitstaan of hun bankrekening zou worden gebruikt voor drugshandel, witwassen of andere criminele activiteiten. Het is al voorgekomen dat tijdens een telefoongesprek een ‘agent’ in burgerkleding bij het slachtoffer aanbelde om de bankpas op te halen om er vervolgens geld van het slachtoffer mee op te nemen.

Nooit persoonlijke gegevens gevraagd
Helaas zijn er veel varianten van deze nieuwe vorm van telefonische oplichting. Wat belangrijk is om te weten, is dat overheidsinstanties nooit om persoonlijke gegevens, wachtwoorden en betaalgegevens vragen. Daarnaast vragen zij nooit om software te installeren op de telefoon of computer. Als dit wordt gevraagd, gaat het om een oplichter. Soms weet de crimineel verrassend veel over zijn slachtoffer. Waarschijnlijk heeft hij deze gegevens verkregen via een datalek op internet. Wie twijfelt wordt aangeraden om zelf het telefoonnummer van de instantie op te zoeken en te bellen. Wie toch slachtoffer wordt, wordt aangeraden altijd aangifte te doen bij de politie en contact op te nemen met de bank. Ook wordt het delen van informatie met bekenden geadviseerd, zodat die alert zijn.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Suricat

MPL

Videoguard

Seagate

Wordt een partner