TNO-onderzoek: werkdruk beveiligers Schiphol te hoog
Het onderzoek dat TNO in opdracht van het Sociaal Fonds Particuliere Beveiliging (SFPB) uitvoerde, bevestigt voor FNV Beveiliging dat de werkdruk voor beveiligers op Schiphol te hoog is. Vanmiddag stelt de Tweede Kamer hierover vragen aan de ministers van Sociale Zaken en Financiën.
Volgens FNV weigeren beveiligingsbedrijven en Schiphol al jarenlang om de TNO-normen uit 2010 na te leven en het nieuwe TNO-onderzoek stelt volgens de bond opnieuw vast dat hier veiligheids- en gezondheidsrisico’s uit voort kunnen komen.
De uitkomsten van het nieuwe TNO-onderzoek liggen bovendien grotendeels in lijn met de bevindingen van de FNV in een onderzoek eerder dit jaar. Aan dat onderzoek deden meer dan 500 Schipholbeveiligers mee.
Afspraken zijn per direct nodig
“De beveiligingsbedrijven en Schiphol weten al bijna zes jaar op basis van wetenschappelijk onderzoek dat de werkdruk te hoog is”, zegt Tanja Schrijver, bestuurder FNV Beveiliging. “In die tijd zijn er wel wat maatregelen genomen, maar die blijken volstrekt onvoldoende. De invoering van het Central Security-concept heeft de situatie op een aantal plaatsen eerder verslechterd dan verbeterd.” Daar moet een einde aankomen en wel op korte termijn want deze situatie heeft te lang geduurd, vinden de Schipholbeveiligers.
Ultimatieve brief aan Schiphol en werkgevers
Omdat de beveiligers niet in een proces terecht willen komen waarin weer jaren wordt gesproken over mogelijke oplossingen, schreef FNV Beveiliging op 6 april 2016 een ultimatieve brief. In die brief eist de bond dat er tijdens het overleg van 26 april a.s. concrete afspraken worden gemaakt, die op korte termijn leiden tot het verlagen van de werkdruk en tot een oplossing voor de klachten van de beveiligers over arbeidsomstandigheden, gezondheid en de aansturing van de beveiliging.
FNV Beveiliging eist 26 april absolute duidelijkheid
Volgens FNV Beveiliging spreken de feiten voor zich en kan er geen enkel excuus zijn voor Schiphol en de beveiligingsbedrijven om niet tot afspraken te komen. “De ervaringen van de werknemers spreken voor zich”, stelt Schrijver. “De uitkomsten van wetenschappelijke onderzoeken laten aan duidelijkheid niets te wensen over. De cijfers over het ziekteverzuim binnen de bedrijven spreken boekdelen. We kunnen hooguit met elkaar nog een goed gesprek hebben over de snelheid waarmee afspraken kunnen worden doorgevoerd, maar afspraken moeten en zullen er komen.” Die afspraken, of het ontbreken ervan, legt FNV Beveiliging in de week van 1 mei voor aan zijn leden. Als zij besluiten dat de afspraken niet afdoende zijn, kan FNV niet anders dan de actiedruk opvoeren.
Kamervragen
Vanmiddag stellen PvdA, SP en GroenLinks Kamervragen aan de Ministers van Sociale Zaken en van Financiën over de arbeidsomstandigheden van de beveiliging op Schiphol naar aanleiding van de berichtgeving over het FNV-onderzoek uit maart 2016.