Beveiliging nieuws

Onze partners

Regio Control Veldt

NIBHV

ADI

Hikvision

CDVI

Lobeco

i-Pro

Seagate

Add Secure

ASIS

Multiwacht

EAL

Sequrix

Crown Security Services

Unii

Nenova

ASSA ABLOY

VAIBS

Kiwa

NetworxConnect

Oribi ID Solutions

Secusoft

SmartSD

PG Security Systems

Nimo Dog Security

Ajax Systems

Bosch Security Systems

Trigion

Eagle Eye Networks

VVNL

Hanwha Vision Europe

DZ Technologies

HID

ARAS

De Beveiligingsjurist

Dero Security Products

Genetec

Eizo

SmartCell

Optex

CardAccess

Koninklijke Oosterberg

Masset Solutions

Alarm Meldnet

Alphatronics

IDIS

GFT

VideoGuard

2N

Milestone

Traka ASSA ABLOY

Avigilon Alta

Connect Security

Explicate

Gold-IP

HD Security

VBN

Advancis

Paxton

Dahua

SMC Alarmcentrale

Service Centrale Nederland

Nimo Drone Security

JMB Groep

Paraat

Uniview

Seris

Brivo

OSEC

Bydemes

G4S

Akuvox

Top Security

CSL

BHVcertificaat.online

VEB

MPL

SOBA

RoSecure

Centurion

20face

Securitas

Vanaf volgend jaar gewapende beveiligers op schepen

2 april 2021
Redactie
13:18

Er wordt al jaren over gesteggeld, maar vanaf 1 januari 2022 mogen Nederlandse koopvaardijschepen, die door de Golf van Aden varen, gewapende particuliere beveiligers aan boord hebben. Het demissionaire kabinet stemde in met een wetswijziging die  dat mogelijk moet maken.

Het gaat om een zogenoemde reparatiewet. Die is nodig om een eerder aangenomen initiatiefwet van CDA en VVD ingevoerd te krijgen. Die initiatiefwet werd al in 2019 goedgekeurd, maar er bleken toch nog wat juridische haken en ogen te zijn die invoering in de weg stonden. Ook de reparatiewet moet overigens nog door de Tweede en Eerste Kamer worden goedgekeurd.

Vergunning
De maatregel geldt alleen voor schepen die door de Golf van Aden varen. Dat is het gebied tussen Jemen en Somalië, waar veel piraten actief zijn. Reders en transportbedrijven willen al jaren betere beveiliging van de schepen, maar kunnen alleen een beroep doen op militairen van een Vessel Protection Detachment (VPD). Dat heeft echter nogal wat nadelen. Er is niet altijd voldoende ruimte aan boord voor zo’n team en het kan veel tijd of geld kosten om de militairen aan boord te krijgen. Na 1 januari zal nog steeds een beroep op een VPD gedaan moeten worden, maar als dat redelijkerwijs niet mogelijk is, mag via de kustwacht om toestemming worden gevraagd om bewapende particuliere beveiligers mee te laten varen. Die hebben dan wel een vergunning nodig van de Inspectie Leefomgeving en Transport.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

MPL

Suricat

Videoguard

Seagate

Wordt een partner