Veiligheidsmaatregelen openbaar vervoer schieten tekort

Uit een recente evaluatie blijkt dat maatregelen voor meer sociale veiligheid in het openbaar vervoer nauwelijks effect sorteren. De werkelijke veiligheid neemt niet noemenswaardig toe en ook voelen medewerkers en passagiers zich niet veiliger.

Tot de maatregelen behoren extra conducteurs op risicolijnen en het versneld sluiten van chipkaartpoortjes. Een van de aanleidingen voor de maatregelen waren ernstige mishandelingen van conducteurs door zwartrijders. Zo liep een conductrice van de NS in 2015 een gebroken oogkas op. De NS, ProRail, de bonden en het Kabinet kondigden direct maatregelen aan. Maatregelen die ook daadwerkelijk zijn gerealiseerd. Toch is volgens het onderzoek de invloed van het maatregelenpakket op de sociale veiligheid op en rondom het spoor op dit moment beperkt, zeker als het gaat om de objectieve veiligheid en de veiligheidsbeleving van reizigers.

Betere resultaten
Er zijn volgens de onderzoekers aanpassingen nodig om betere resultaten te behalen. Een van de aanbevelingen is bijvoorbeeld het live bekijken van camerabeelden. Dit gebeurt weliswaar al, maar het zou uitgebreid moeten worden. In mei was ongeveer een derde van de treinen uitgerust met cameratoezicht. De bedoeling is dat in 2024 alle treinen camera’s in de coupés hebben. Ook wordt gepleit voor meer toezicht bij de toegangspoortjes op de stations en snellere opvolging van noodoproepen door de politie. Minister Blok van Veiligheid & Justitie wil het rapport op korte termijn bespreken met de betrokken partijen.

Deel dit artikel via: