Veiligheidsteams en camera’s maken treinreizen veiliger

De NS schrijft in het laatste jaarverslag elke dag met partners te werken aan het verder verbeteren van de sociale veiligheid. Dit gebeurt samen met partners, zoals de politie en andere vervoerders. Zo zijn nu op 74 stations de poortjes gesloten en vindt meer gericht cameratoezicht plaats op stations.

Ook zijn er op uitgaansavonden na 22.00 uur twee conducteurs op de trein en zet de NS op de overige avonden zogeheten flexibele veiligheidsteams in. Volgens het jaarverslag leidt dit ertoe dat 88 procent van de reizigers het veiligheidsgevoel op de stations en in de treinen het afgelopen jaar een zeven of hoger heeft gegeven. Een lichte stijging in vergelijking met 2016. Toen was dit 87 procent. Ook NS-medewerkers voelen zich veiliger tijdens hun werk, aldus de NS. Een meerderheid van 66.8 procent voelt zich veilig tot zeer veilig tijdens het werk – een kwart reageerde neutraal – tegenover 57.6 procent in 2016. Er is ook een stijging te zien in het veiligheidsgevoel van onze medewerkers in de avonduren. In 2016 voelde 30 procent van de ondervraagden zich onveilig in de avond en nacht. In 2017 is dit gedaald naar 21.7 procent.

Meer ondersteuning in de avonduren
Onderzocht is wat het effect is van de inzet van twee conducteurs op uitgaansavonden en de inzet van flexibele teams. De belangrijkste uitkomsten van het onderzoek zijn dat hoofdconducteurs een 6,9 geven voor hun veiligheidsgevoel op donderdag, vrijdag en zaterdag na 22.00 uur (ten opzichte van een 6,2 in 2016, toen de maatregel nog niet van kracht was).
Hoofdconducteurs geven een 7,6 voor hun veiligheidsgevoel op zondag tot en met woensdagavond na 22.00 uur als collega’s van V&S op de trein aanwezig zijn. Zij geven een 7 voor hun veiligheidsgevoel op de treinen waar dat niet het geval is.
De veiligheidsbeleving van reizigers blijft constant en scoort een 7,9 in zowel 2016 als 2017.

Gedeeld

Geef een reactie