Beveiliging nieuws

Onze partners

PG Security Systems

ARAS

EAL

JMB Groep

ASSA ABLOY

Nimo Dog Security

Oribi ID Solutions

SMC Alarmcentrale

HD Security

Akuvox

Seagate

IDIS

CardAccess

Paraat

VideoGuard

CDVI

Hanwha Vision Europe

Genetec

De Beveiligingsjurist

Traka ASSA ABLOY

VVNL

VBN

i-Pro

Alphatronics

Advancis

Sequrix

Seris

Masset Solutions

Boon Edam

CSL

Hikvision

Securitas

Connect Security

Kiwa

Eizo

Nenova

NIBHV

Crown Security Services

Bydemes

VEB

HID

SmartSD

Add Secure

Alarm Meldnet

GFT

Service Centrale Nederland

Koninklijke Oosterberg

Avigilon Alta

MPL

Eagle Eye Networks

ADI

Paxton

RoSecure

Top Security

SOBA

Regio Control Veldt

20face

BHVcertificaat.online

NetworxConnect

Explicate

Ajax Systems

DZ Technologies

VAIBS

Nimo Drone Security

2N

G4S

Bosch Security Systems

OSEC

Uniview

Centurion

ASIS

Lobeco

Brivo

Trigion

Gold-IP

Unii

Multiwacht

SmartCell

Dahua

Milestone

Secusoft

Optex

Dero Security Products

Virtuele agent Wout weer offline gehaald

3 juli 2020
Redactie
16:54

Chatbot Wout van de Nationale Politie is opnieuw offline. Nadat de proef in december al was beëindigd, kwam de virtuele agent op 3 april weer in dienst om de vele vragen van mensen over het coronavirus te beantwoorden. Hij beantwoordde 15.000 vragen.

Bert Visser, programmamanager Redesign Dienstverlening bij de politie kijkt positief terug op de inzet van virtueel agent Wout. “Wout stelt ons als politie in staat om snel en wendbaar in te spelen op vragen vanuit de samenleving. In het geval van corona om veel vragen te beantwoorden, te verwijzen of te informeren. Met als doel de de regionale call centra (0900-8844) te ontlasten en om goed aan te sluiten op andere overheidscommunicatie, zoals de websites van de Rijksoverheid en het RIVM.” De resultaten van de proef worden gebruikt voor de aanbesteding van een nieuwe chatbot, die de politie online gaat helpen met het bieden van een modern platform, dat zowel informatief is als in staat om meldingen aan te nemen.

Versoepeling
Een chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner, waarbij de gebruiker een vraag intikt en de chatbot antwoord geeft. Chatbots maken gebruik van kunstmatige of artificiële intelligentie. Hoe meer informatie een chatbot te verstouwen krijgt, hoe beter hij zich ontwikkelt. De huidige versie van Wout is nog niet voorzien van deze techniek. De antwoorden van Wout zijn gebaseerd op de meest gestelde vragen aan de politie. Visser: “Met de versoepeling van de huidige coronamaatregelen en de toegenomen beschikbaarheid van overheidsinformatie neemt het aantal vragen over het coronavirus af. Daarnaast eindigt de licentie van de proefapplicatie van de chatbot. Dit is dan ook reden om Wout offline te halen.”

Nieuwe chatbot
De politie heeft chatbot Wout tijdens de proefperiode vorig jaar ingezet voor het doen van meldingen van geluidsoverlast, vuurwerkoverlast en cybercrime. Alle ervaringen met de chatbot zijn uitvoerig geëvalueerd. De resultaten worden gebruikt voor de aanbesteding van een nieuwe chatbot die de politie online gaat helpen met het bieden van een modern platform, dat zowel informatief is als in staat om meldingen aan te nemen.
Mensen zijn soms terughoudend om met een ‘echte’ agent te bellen. Een virtuele agent kan de drempel om te melden helpen verlagen. Dat was een belangrijke reden om de proef met chatbot Wout te starten. Wout was gedurende de proefperiode bereikbaar via de externe link www.politie.nl/wout. Dit communicatiekanaal werkte naast de andere kanalen, die er al zijn om met de politie in contact te komen.

Deel dit artikel via:

Vlog

Premium partners

MPL

Seagate

Videoguard

Wordt een partner