Beveiliging nieuws

Onze partners

Crown Security Services

Seris

ASIS

20face

Dahua

NIBHV

Uniview

NetworxConnect

BHVcertificaat.online

Advancis

G4S

VBN

OSEC

Trigion

HID

JMB Groep

Secusoft

SOBA

PG Security Systems

VideoGuard

ASSA ABLOY

Dero Security Products

ADI

Alarm Meldnet

Traka ASSA ABLOY

EAL

Genetec

SmartCell

Oribi ID Solutions

De Beveiligingsjurist

CSL

Unii

Regio Control Veldt

Hikvision

Eizo

Hanwha Vision Europe

Securitas

CDVI

2N

Brivo

i-Pro

Multiwacht

Add Secure

MPL

Avigilon Alta

Kiwa

ARAS

Explicate

CardAccess

Top Security

GFT

Masset Solutions

Eagle Eye Networks

VEB

Bydemes

Connect Security

Koninklijke Oosterberg

Seagate

Paraat

Akuvox

DZ Technologies

Alphatronics

Service Centrale Nederland

Optex

Paxton

Gold-IP

SmartSD

VAIBS

Nenova

Milestone

Centurion

IDIS

RoSecure

Sequrix

HD Security

Lobeco

VVNL

Bosch Security Systems

Nimo Dog Security

SMC Alarmcentrale

Ajax Systems

Nimo Drone Security

Virtuele agent Wout weer offline gehaald

3 juli 2020
Redactie
16:54

Chatbot Wout van de Nationale Politie is opnieuw offline. Nadat de proef in december al was beëindigd, kwam de virtuele agent op 3 april weer in dienst om de vele vragen van mensen over het coronavirus te beantwoorden. Hij beantwoordde 15.000 vragen.

Bert Visser, programmamanager Redesign Dienstverlening bij de politie kijkt positief terug op de inzet van virtueel agent Wout. “Wout stelt ons als politie in staat om snel en wendbaar in te spelen op vragen vanuit de samenleving. In het geval van corona om veel vragen te beantwoorden, te verwijzen of te informeren. Met als doel de de regionale call centra (0900-8844) te ontlasten en om goed aan te sluiten op andere overheidscommunicatie, zoals de websites van de Rijksoverheid en het RIVM.” De resultaten van de proef worden gebruikt voor de aanbesteding van een nieuwe chatbot, die de politie online gaat helpen met het bieden van een modern platform, dat zowel informatief is als in staat om meldingen aan te nemen.

Versoepeling
Een chatbot is een geautomatiseerde gesprekspartner, waarbij de gebruiker een vraag intikt en de chatbot antwoord geeft. Chatbots maken gebruik van kunstmatige of artificiële intelligentie. Hoe meer informatie een chatbot te verstouwen krijgt, hoe beter hij zich ontwikkelt. De huidige versie van Wout is nog niet voorzien van deze techniek. De antwoorden van Wout zijn gebaseerd op de meest gestelde vragen aan de politie. Visser: “Met de versoepeling van de huidige coronamaatregelen en de toegenomen beschikbaarheid van overheidsinformatie neemt het aantal vragen over het coronavirus af. Daarnaast eindigt de licentie van de proefapplicatie van de chatbot. Dit is dan ook reden om Wout offline te halen.”

Nieuwe chatbot
De politie heeft chatbot Wout tijdens de proefperiode vorig jaar ingezet voor het doen van meldingen van geluidsoverlast, vuurwerkoverlast en cybercrime. Alle ervaringen met de chatbot zijn uitvoerig geëvalueerd. De resultaten worden gebruikt voor de aanbesteding van een nieuwe chatbot die de politie online gaat helpen met het bieden van een modern platform, dat zowel informatief is als in staat om meldingen aan te nemen.
Mensen zijn soms terughoudend om met een ‘echte’ agent te bellen. Een virtuele agent kan de drempel om te melden helpen verlagen. Dat was een belangrijke reden om de proef met chatbot Wout te starten. Wout was gedurende de proefperiode bereikbaar via de externe link www.politie.nl/wout. Dit communicatiekanaal werkte naast de andere kanalen, die er al zijn om met de politie in contact te komen.

Deel dit artikel via:

Vlog 2

Premium partners

Seagate

Videoguard

MPL

Suricat

Wordt een partner