WhatsApp-fraude in 2019 meer dan verdrievoudigd

Slachtoffers van WhatsApp-fraude raakten in 2019 in totaal ruim een miljoen euro kwijt. In 2018 was dat nog 262.879 euro. Dat blijkt uit cijfers van de Fraudehelpdesk, die NU.nl heeft opgevraagd. De werkelijke fraude zal veel hoger zijn, want niet elk slachtoffer meldt zich bij de Fraudehelpdesk.

De Fraudehelpdesk werd vorig jaar 2.663 keer op WhatsApp-fraude geattendeerd. Meestal hadden de mensen het wel door, maar in 353 gevallen was er toch geld buitgemaakt. In 2018 gebeurde dat 124 keer, terwijl er toen 655 meldingen waren. Dit jaar zijn er al 112 meldingen binnengekomen, wat meer is dan in heel 2017. Negen mensen raakten in totaal 38.189 euro kwijt.

Hacken
Volgens Tanya Wijngaarde van de Fraudehelpdesk worden de oplichters steeds slimmer. Voorheen deden zij zich voor als een bekende van het slachtoffer, die beweerde dat zijn telefoon en geld waren gestolen en of er even snel geld overgemaakt kon worden om een belangrijke betaling te kunnen doen. Tegenwoordig slagen de criminelen erin de WhatsApp-accounts van hun slachtoffers te hacken, waardoor de truc een stuk geloofwaardiger kan worden uitgevoerd. Dat werkt via de voicemail. Men vraagt eerst een verificatiecode op bij WhatsApp. Deze wordt per sms naar het slachtoffer gestuurd. Wanneer deze de code niet direct activeert, belt het systeem van WhatsApp om de code telefonisch door te geven. Als niet wordt opgenomen, komt de code in de voicemail terecht. Die is relatief makkelijk af te luisteren, als mensen bijvoorbeeld 0000 als wachtwoord kiezen, wat vaak gebeurt. Met de verificatiecode kan de hacker het WhatsApp-acccount overnemen en alle mensen in de contactenlijst benaderen. Door ook nog tweetrapsverificatie in te stellen, verliest het slachtoffer bovendien de controle over het account. De Fraudehelpdesk adviseert mensen om nooit zomaar op basis van een berichtje geld over te maken en ook nooit verificatiecodes van WhatsApp door te geven.

Gedeeld

Geef een reactie