Xtacy-campagne OM beste overheidsinnovatie van het jaar

Met het parfum met bijbehorende campagne ‘Xtacy, daar zit een luchtje aan’ heeft het Openbaar Ministerie de award Beste Overheidsinnovatie van het Jaar 2021 in de wacht gesleept. De campagne is bedoeld om burgers melding te laten maken van vermoedens van productie van synthetische drugs.

Het winnend duo achter de XTC-campagne, officieren van justitie Carla Hofstee en Antoinette Doedens, lieten de bedenkers van de Coronamelder-app van het ministerie van VWS en het Huishoudboekje van de gemeente Utrecht achter zich. “Overheidsorganisaties, geef je mensen de ruimte en kijk wat voor moois je krijgt”, zei Hofstee tijdens een korte speech na de bekendmaking van de winst. Zij hoopt dat de innovatie burgers aanzet op te letten en het vermoeden van XTC-labs of –dumpingen te melden: “Graag maken wij van burgers 17 miljoen speurneuzen.”

Pitch en werkbezoek
Hofstee en Doedens bereikten de finale nadat zij twee voorronden ongeschonden doorkwamen. In de eerste ronde van de wedstrijd moesten tien shortlistkandidaten hun overheidsinnovatie pitchen in een Dragon’s Den-format. In de tweede ronde organiseerden de finalisten, los van elkaar, een aan hun innovatie gerelateerd werkbezoek voor de juryleden. Carla en Antoinette organiseerden een werkbezoek met boswandeling en lunch in het teken van XTC op Landgoed Mattemburgh bij Bergen op Zoom. Dat deden zij met behulp van collega’s van het testlab OM (Jeltsje Feenstra) en persvoorlichting Landelijk Parket (Elsbeth Kleibeuker).

Gedeeld

Geef een antwoord